Muriel Bruynooghe4

Muriel Bruynooghe


BelgiŽ

Teams zonder façades

Sinds 2016 ben ik als ondernemer aangesloten bij Kessels & Smit, The Learning Company. En dat voelde echt als thuiskomen. Temidden van de collega’s ervaar ik dat volledig mag zijn wie ik ben; alles mag er zijn. De kwetsbare opstelling die dat van je vraagt is open en oprecht, niet gevaarlijk, niet strategisch. Het is een veilige omgeving. De impact daarvan is groot. Je wordt meer jezelf, wint aan zelfvertrouwen, groeit als mens en als professional. Dat kon ik al ervaren in de tijd daarvoor, toen ik als laatstejaar student arbeids- en organisatiepsychologie met diezelfde collega’s de knepen van het vak mocht leren kennen.

 

Settings creëren van waardering en vertrouwen

Het is mijn persoonlijke missie om dat ook voor anderen te kunnen betekenen. De teams waarmee ik werk hebben aanvankelijk vaak façades. Het lijkt of ze achter hun uiterlijk en houding iets willen verbergen. Ongemak, gebrek aan durf, angst om fouten te maken? Dat is jammer, want zo komen de bekwaamheden en talenten die de teamleden hebben niet of onvoldoende tot hun recht. Zowel voor henzelf als voor de organisatie werkt dat belemmerend.

 

Op plekken waar ik kom, krijg ik van mensen terug dat mijn open en waarderende benadering hen helpt. Ik slaag erin een setting te creëren waarin zij die open houding aantrekkelijk en inspirerend gaan vinden. Waarin zij als team op dat punt raken dat zij ervoor  willen gaan en willen experimenteren. Onderling vertrouwen ontwikkelen, open en kwetsbaar in gesprek gaan, de dingen die goed gaan waarderen en versterken. Heerlijk als het lukt om het patroon van bescherming echt te doorbreken.

 

Een variëteit aan teams 

Ik werk het liefst met een diversiteit aan teams, van jonge professionals tot mature samenwerkingsverbanden, van zeer mondige kantoormedewerkers tot en met ontwapenende productiemedewerkers. 

 

De aanleiding is vaak de wens van een leidinggevende om meer waarderend naar team en samenwerking te kijken. Het doet me steeds weer deugd om te zien hoe dat leidt tot meer begrip, productievere samenwerking en meer werkplezier en –voldoening. 

 

Aan jonge professionals geef ik loopbaanbegeleiding, vanuit mijn eigen ervaring ondersteun ik hen bij hun zoektocht naar werk dat past.

 

Leren en experimenteren

Ik zet graag processen in gang van samen onderzoeken, leren en experimenteren en af en toe ‘alles omzwieren’. Ik ben op mijn sterkst als ik in het moment kan voelen wat er gebeurt en daarmee aan de slag gaan. De feedback die ik vaak krijg is: dit hadden we niet verwacht, maar we zijn heel tevreden. 

 

Ik ben altijd nieuwsgierig naar het effect die mijn interventies hebben op het werk. Terugkomdagen waarin we samen reflecteren op leren en werk helpen om daar zicht op te krijgen en geven ook een beeld van nieuw ontstane leervragen.