Onderzoek naar effecten van werken met sterke punten

8 jun 11

Onderzoek naar effecten van werken met sterke punten

Het sterke punten denken is in opmars! Steeds meer lees en hoor je over het werken vanuit talenten en met sterke punten van medewerkers in organisaties. De populariteit in het HR veld is duidelijk aan het groeien. Daarom hebben we samen met de Universiteit van Tilburg een studie uitgevoerd naar de effecten ervan. Zeven afstudeerstudenten en hun begeleider dr. Marianne van Woerkom deden met behulp van vragenlijsten bij verschillende organisaties onderzoek.

 

Artikel

Eerder schreven we op deze blog al over de verbanden die in het onderzoek naar voren kwamen. De bijzondere co productie met de Universiteit van Tilburg heeft nu ook geresulteerd in een artikel voor Opleiding & Ontwikkeling dat we samen over het onderzoek schreven.

 

Sterke puntenbenadering

De sterke punten benadering is in dit onderzoek niet benaderd als een HR instrument of een methodiek, maar als de mate waarin medewerkers in de organisaties ervaren dat er sprake is van een benadering vanuit sterke punten en kwaliteiten. Het uitgangspunt is daarbij dat in iedere organisatie in meer of mindere mate sprake is van een dergelijke benadering, in de zin dat er:

- ruimte is voor ontwikkeling van talent;

- aandacht en waardering voor sterke punten is;

- mogelijkheden zijn om talenten toe te passen in het werk.

Bijvoorbeeld doordat er aandacht is voor verschillende kwaliteiten van medewerkers in een team, omdat er leeractiviteiten worden aangeboden of doordat managers in hun manier van leidinggeven oog hebben voor talent.

 

Hoofdlijn

Naast de essentie van de sterke punten benadering, hoe deze verschilt van een deficiëntiebenadering en wat theoretische achtergrond bij het sterke punten denken, gaan we in het artikel in op de uitkomsten van het onderzoek. De vraag die in het onderzoek centraal stond is: ‘welke effecten heeft een ‘sterke punten’-benadering op de medewerker zelf en op de organisatie’. Specifiek is gekeken naar de impact op taakprestatie, extrarol gedrag (doen mensen ook dingen die buiten hun directe taak liggen), innovatief gedrag, welzijn en zelfvertrouwen. In het artikel zelf is te lezen hoe deze aspecten zijn onderzocht, én wat het precieze effect is. We kunnen wel vast verklappen dat er op bijna al deze aspecten effecten te vinden zijn!

 

Rol van emoties

Verrassend is daarnaast het effect van een sterke punten benadering in relatie met positieve emoties. Het blijkt dat mensen die op het werk relatief weinig positieve emoties ervaren juist veel effect ondervinden van een sterke punten benadering. Hun welzijn en prestaties nemen extra toe. De praktische toepasbaarheid van het onderzoek komt ten slotte ook aan bod. Immers, juist de verbinding met de praktijk van leidinggevenden en medewerkers is waar de meerwaarde van een sterke punten benadering zit.

 

Vervolg

Hopelijk draagt dit artikel bij aan de bewustwording dat aandacht voor talenten van medewerkers effect heeft op het welzijn van medewerkers en (daarmee) ook het belang van een organisatie dient. En is het mogelijk een aanleiding om het gesprek te voeren over het werken vanuit talenten en kwaliteiten, en hoe dat binnen jullie organisatie vorm krijgt.

 

Het mooie is dat het niet bij dit onderzoek blijft. Christina Meyers MSc. is bezig met een promotie-onderzoek dat hierop voortbouwt, waarin ze de effectvraag diepgravender onderzoekt. Wil jij meedoen, of op de hoogte blijven, dan kun je contact opnemen.

 

Dank


We hebben met heel veel plezier aan dit onderzoek meegewerkt. Heel veel dank aan Marianne, de studenten, de collega's en de organisaties die dit avontuur met ons zijn aangegaan!

 


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Vooruit met de vooroordelen!

14 sep

Vooruit met de vooroordelen!

Het is de laatste dag van mijn vakantie. Ik blik vooruit naar de afspraken voor morgen, de eerste werkdag. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet zoveel zin in. Het vraagt altijd een zeker inspanning om de motor weer op te starten na een periode...

De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert. We...

Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs . Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je...

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

9 mei

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

Eind 2016 heeft de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen een advies uitgebracht dat van groot belang is voor leertrajecten in zorg en welzijn. De titel van het advies is 'Anders kijken, anders leren, anders doen: grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het...

Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...
vorige
1 2 3 ... 15 16 17
volgende