Verfrissende ontmoetingen

Mara Spruyt (profiel) , Suzanne Verdonschot (profiel) , Marieke Dresen (2011); Uitgever: Lerarenreeks Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.

Samenvatting

We praten veel met elkaar op het werk, maar het is niet vanzelfsprekend dat die gesprekken ook leiden tot een vernieuwing of verandering, groot of klein. We hebben nu eenmaal bepaalde vergadergewoontes. En manieren om in de waan van alledag met elkaar in gesprek te gaan. Je kunt deze patronen doorbreken door de interactie naar een hoger plan te tillen. Zodat verfrissende ontmoetingen ontstaan. Verfrissende ontmoetingen waarin je elkaar echt hoort, waarin je samen nieuwe initiatieven ontplooit, die leiden tot bijzondere resultaten. Een gesprek dat iets in beweging zet of een ontwikkeling betekent, noemen we in dit boekje een dialoog.

 

Dit boekje gaat over dialoog, en over interactie in de school. Het laat zien waarom het soms lastig is de dagelijkse interactiepatronen te doorbreken. En het geeft handvatten voor wat je zelf kunt doen.

We bezochten drie scholen en gingen in gesprek met zeven leraren en vijf leidinggevenden. We vroegen hen of ze herkennen dat het soms lastig is om de dagelijkse interactiepatronen te doorbreken en het gesprek naar een ander niveau te krijgen. En we vroegen wat hun ervaringen hiermee zijn. De verhalen die we hoorden en de tips die we kregen, zijn ook te vinden in dit boekje.

 

Wat je kunt verwachten:

  • Hoofdstuk 2: Verfrissende ontmoetingen: hoe werkt dat? In dit hoofdstuk staan vier niveaus van interactie beschreven, gaan we in op het belang en de betekenis van dialoog en leggen we uit wat bedoeld wordt met interactie ‘op een hoger plan’. En waarom het soms zo lastig is dat in praktijk te brengen.
  • Hoofdstuk 3: Voorbeelden van waar het lukte in de schoolcontext interactie naar een hoger plan te tillen. We lichten de voorbeelden toe en reflecteren op de elementen die maakten dat het werkte.
  • Hoofdstuk 4: Wat kun je zelf doen in het tot stand brengen van een verfrissende ontmoeting? In dit hoofdstuk staan we stil bij dingen die ondernomen kunnen worden de dialoog aan te gaan en interactie naar een hoger niveau te tillen.
  • Hoofdstuk 5: Alle tools op een rij. Hier staan alle instrumenten en vormen die in het boekje de revue passeren, bij elkaar.
  • Hoofdstuk 6: Meer lezen. Dit hoofdstuk biedt een overzicht van de bronnen waar we in dit boekje naar verwijzen.

 

Download dit boek WEB_Lerarenreeks2.pdf (1170 KB)