Ontwerpen van schoonheid in leertrajecten

Pieterjan van Wijngaarden (profiel) (2008); Bron: Develop, nr. 2, 2008, p. 36 - 45. Thema: Speel!

Samenvatting

Ik beleef veel plezier aan het maken van mooie dingen. Ik geloof echter ook dat schoonheid in leertrajecten krachtige leersituaties oplevert. Deze stelling wil ik hier onderzoeken aan de hand van uiteenlopende bronnen en illustreren aan de hand van eigen ervaringen. In een ontdekkingstocht volgen we de geschiedenis van de schoonheid, ontmoeten we de beeldschone journaliste Neela, wandelen we over het decor van Beauty and the Beast, bezoeken we een expositie over meccano, verdiepen we ons in de waarheid in de kunst en komen we uit op het Piazza del Popolo in Rome.

 

Ik wil hier schrijven over het ontwerpen van schoonheid in leertrajecten. Daarmee doel ik op het zodanig ontwerpen van een leertraject, dat vorm en inhoud samenhangen als een harmonie. In mijn werk als ontwerper van leertrajecten merk ik dat schoonheid een steeds belangrijkere plaats inneemt. Bijvoorbeeld in het vormgeven van een ontwerpdriedaagse

voor de docenten van de opleiding Advanced Nurse Practitioner van Fontys Hogescholen. Deze driedaagse hebben we nauwgezet voorbereid en opgezet als een soort theatervoorstelling.

Het werd een kloppend geheel, waarin de verschillende activiteiten goed op elkaar aansloten.

Download dit artikel Ontwerpen_van_sc...velop_2-2008.pdf (413 KB)