Verantwoordelijke samenwerkingsrelaties: de driehoek als model

29 okt 09

Verantwoordelijke samenwerkingsrelaties: de driehoek als model

Samenwerken doen we overal en altijd. En als je dat goed doet, bereik je met elkaar sneller en beter resultaat, benut je elkaars expertise én creëer je steeds opnieuw kansen om van en met elkaar te leren. We laten echter nog vaak kansen liggen. Een belangrijk thema voor onze interventies, dus!

 

De driehoek

'De driehoek' is een model om samenwerkingsrelaties in beeld te brengen en in te richten op zo'n manier dat iedereen verantwoordelijkheid heeft en neemt. De kern is simpel: als je een resultaat wilt behalen, is het belangrijk om iemand te hebben die het initiatief neemt (Initiator), iemand die zich verantwoordelijk voelt voor de uitvoering (Actor) en iemand die de Actor helpt in die uitvoering (Ondersteuner). Zo ontstaat een driehoek waarin mensen in drie rollen interactief werken.

 

I, A en O

De initiator (I) is degene die iets 'wil'. Hij kent de urgentie, de reden waarom iets belangrijk is. Wanneer hij iemand op het oog heeft als de potentiële actor (A), maakt hij daarmee contact. Hij gaat een relatie aan met de actor, die hij vraagt het resultaat te realiseren. De actor gaat dat pas doen, als hij datgene wat de initiator wil, óók belangrijk vindt. En de actor heeft iemand nodig om het sámen mee te doen. De volgende vraag aan de actor is dus: ‘Wie kan jou helpen om deze klus te klaren?’. Zo gaat de actor op zijn beurt de relatie aan met een ondersteuner, om ervoor te zorgen dat zij samen het gewenste resultaat gaan realiseren. De ondersteuner helpt bij het creëren van condities, of het stimuleren van reflectie, bijvoorbeeld door feedback te geven op het juiste moment.

 

Simpel, maar wezenlijk

De meest krachtige samenwerking ontstaat dus als de lijn loopt  van initiator naar actor naar ondersteuner. In de praktijk gebeurt dat echter maar zelden. Iedereen kent in zijn of haar praktijk situaties die vastlopen omdat er rond deze rollen verwarring is, of de driehoek langs de andere kant wordt opgebouwd. Juist daarom is het model zo behulpzaam: het helpt te analyseren wat er misgaat, welke verbeteringen er mogelijk zijn en welke stap dan nodig is.

 

Tool

Het is niet alleen een krachtig instrument om te kijken naar samenwerkingsrelaties voor de betrokkenen zelf, maar ook voor adviseurs en procesbegeleiders. De driehoek helpt om patronen snel te zien en waar nodig krachtige interventies te ontwikkelen. Al jarenlang werkt een groot aantal collega's binnen K&S op die wijze met de driehoek en zo blijft het model zich steeds verder ontwikkelen. Meer weten? Op deze plek vind je het artikel met meer informatie over de achtergrond, de werking en de valkuilen!

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Vooruit met de vooroordelen!

14 sep

Vooruit met de vooroordelen!

Het is de laatste dag van mijn vakantie. Ik blik vooruit naar de afspraken voor morgen, de eerste werkdag. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet zoveel zin in. Het vraagt altijd een zeker inspanning om de motor weer op te starten na een periode...

De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...

Feedback

7 aug

Door: Theo Visser - profiel | Categorie: Inspiratie
Feedback

Als HRD-adviseur zou ik dol moeten zijn op feedback. Het is informatie over mezelf waar ik mijn voordeel mee kan doen, nietwaar? Feedback is een cruciaal onderdeel van het leerproces. Hoe meer feedback hoe beter, zou je denken. Toch vind ik het, net als zoveel...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert. We...

Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs . Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je...

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

9 mei

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

Eind 2016 heeft de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen een advies uitgebracht dat van groot belang is voor leertrajecten in zorg en welzijn. De titel van het advies is 'Anders kijken, anders leren, anders doen: grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het...
vorige
1 2 3 ... 57 58 59
volgende