Enquete: onderzoek is niet saai!

29 mei 10

Enquete: onderzoek is niet saai!

Het boek 'Praktijkonderzoek: motor voor verandering' van onze collega's van onze collega's Maaike Smit en Suzanne Verdonschot houdt een pleidooi voor onderzoek als interventie. Geen academisch onderzoek, dat bijdraagt aan de wetenschap, maar praktisch onderzoek dat leidt tot nieuwe ideeen voor verbetering van het werk en tot nieuwe inzichten bij de deelnemers. Een ongebruikelijke veranderinterventie, waar wij in de Onderzoekspraktijk al jaren goede ervaringen mee opdoen. Maar hoe bekend en hoe geliefd is die manier van onderzoek doen in het veld? We deden een kleine enquete: lees je mee?

 

Onderzoek is niet meer saai!

Deelnemers aan de 'dag ter bevordering van de nieuwsgierigheid' vulden onze vragenlijst in. Goed nieuws is dat een flinke meerderheid (73%) onderzoek niet (meer) ziet als saaie, moeilijke activiteit! Het is eerder een praktijkgerichte benadering geworden om gezamenlijk aan urgente werkgerelateerde vragen te werken. Ongeveer een derde van de deelnemers ziet nog wel een uitdaging om collega's mee te krijgen in het uitvoeren van onderzoek, dat blijkt niet altijd even gemakkelijk. Zo'n 60% van de deelnemers ziet een urgente werkvraag als belangrijkste succesfactor.

 

Waar zit weerstand?

Het is niet per definitie makkelijk om praktijkonderzoek in je werk te organiseren. Collega's of leidinggevenden zien hier nog wel eens tegen op. Zo laten de resultaten van het onderzoek zien dat weerstand voor 50% bij de directe leidinggevende vandaan komt - die dan het beeld heeft dat onderzoek vooral tijd kost en weinig oplevert. Verder ziet 30% van de deelnemers met name tijdsdruk als belangrijkste barrière: onderzoek kost tijd en dat hebben we nu juist niet. Het is dus heel belangrijk om juist te laten zien dat onderzoek in het werk plaatsvindt, tijd oplevert en met name strategische doelen van de organisatie kan helpen bereiken.

 

Plezier door beweging

Deelnemers geven aan veel plezier te beleven aan het op gang brengen van beweging in hun organisatie. Het gaat niet zozeer om het vinden van "definitieve antwoorden", maar om ervoor te zorgen dat collega's nieuwsgierig raken naar een inhoudelijk thema, op zoek gaan naar relevante aanknopingspunten en gezamenlijk tot nieuwe beelden komen. Maar liefst 40% van de deelnemers ziet dat als het belangrijkste resultaat! Een grote meerderheid van de deelnemers (60%) geeft dan ook aan dan een goede onderzoeksvraag vooral spannend en prikkelend moet zijn.

 

Waar kun je praktijkonderzoek voor gebruiken?

Praktijkonderzoek is natuurlijk een geschikte tool om meer inzicht te krijgen in bepaalde verschijnselen binnen of buiten de organisatie. De deelnemers zien daarnaast nog een tweetal belangrijke functies van praktijkonderzoek: 40% van de deelnemers ziet het als een manier om te confronteren en maar liefst 54% vindt het ook een passend middel om te adviseren.

 

Conclusie

Wat ons opvalt is hoe de kijk op onderzoek de afgelopen paar jaar veranderd is. Praktijkonderzoek is een aantrekkelijke vorm geworden om beweging in organisaties te creëren rondom urgente vraagstukken. De kracht van onderzoek is dat het ons in staat stelt om onze eigen nieuwsgierigheid voorop te stellen en op basis daarvan een vernieuwings of leerproces op gang te brengen. Een proces van stil staan, vragenstellen en experimenteren, activiteiten die binnen organisaties enorm belangrijk zijn!

 

--> Een meer uitgebreid verslag is te vinden op www.onderzoekspraktijk.net


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

2 okt

Door: Silvia Derom - profiel | Categorie: Inspiratie
Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

“Focus op één ding” “Kies gewoon iets” “Begin iets en maak het af” Focus is dé voorwaarde voor succes. Veelheid is wat afleidt van de focus, waardoor je “van alles een beetje kan, maar niets écht goed”. In deze overtuiging staan...

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

28 sep

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

Praktische methode om tot gedeelde inzichten te komen Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Na afloop mogen meelezen met het rapport kan informatief zijn, maar leidt zelden tot leren. Het leren gaat een stuk gemakkelijker...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende