Dag van de kenniswerker Utrecht!

15 jun 10

Dag van de kenniswerker Utrecht!

Gisteren vond de tweede dag van de kenniswerker plaats in Utrecht. We werkten met zeven deelnemers uit verschillende sectoren, die allen heel gedreven zijn voor het thema. Joseph Kessels introduceerde een dilemma waar je mee te maken kunt krijgen als je als organisatie meer ruimte wilt maken voor kenniswerk en vernieuwing. Het ging om het spanningsveld tussen enerzijds het stimuleren van nieuwsgierigheid, werken vanuit plezier en persoonlijke motivatie en anderzijds de behoefte en noodzaak tot het stellen van regels en het werken volgens strikte procedures.

 

Spanningsveld in de praktijk

Eén van de deelnemers werkt in een ziekenhuis en maakt dit spanningsveld dagelijks mee. We constateerden dat hoe meer ruimte gemaakt wordt voor de kant van de regels en procedures, hoe minder ruimte er overblijft om met plezier en vanuit je eigen drijfveren en ambitie te werken. Terwijl in ziekenhuizen en boorplatforms een duidelijk economisch belang is om te werken aan veiligheid en op die plekken als vanzelfsprekend veel procedures en protocollen in het leven geroepen zijn. We bespraken hoe het zou zijn als de kenniswerkers zelf de rol zouden nemen van ontwikkelaar van procedures, protocollen of formules. Zodra je zelf kan meebepalen over de vorm en inhoud van de regels, is de kans groot dat je zinvolle richtlijnen opstelt en dat het je nauwelijks moeite kost die ook te volgen.

 

Praktische tools

We gebruikten de middag ook om met praktisch instrumentarium aan de slag te gaan. De kenniswerkertest (zie http://tool.dekenniswerker.be) en de toolbox (www.samenvernieuwenindepraktijk.nl), mede ontwikkeld door Suzanne Verdonschot die samen met Joseph Kessels de middag begeleidde, stonden hierbij centraal. We dachten na op welke manier deze instrumenten behulpzaam kunnen zijn bij het maken van een werkomgeving die verleid tot leren, verbeteren en vernieuwen. 


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Activiteiten” voor jou geselecteerd:


De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

28 sep

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

Praktische methode om tot gedeelde inzichten te komen Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Na afloop mogen meelezen met het rapport kan informatief zijn, maar leidt zelden tot leren. Het leren gaat een stuk gemakkelijker...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

8 jun

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

Vorige week organiseerden we een ‘Make a Difference Event’. Geen jubileum of lustrumviering, geen strategische conferentie, maar een experiment om ruimte te creëren voor collectieve reflectie en onderzoek - door onszelf en anderen uit ons netwerk - naar de vraag: wat willen en kunnen we nog meer neerzetten om bij te dragen aan het welzijn en leervermogen van individuen, wijken en organisaties.

Het vorige blog beschreef de aanleiding en focus, hier een impressie van wat er gebeurde toen 250 betrokken en bevlogen mensen in één ruimte samen kwamen voor drie dagen, en we ze uitnodigden om hun verhalen, ideeën, vragen en dromen te delen en om te zetten in creativiteit….

De stad als spiegel

17 nov 16

De stad als spiegel

Sofie Hendrikx en Kris Snick zijn beide gepassioneerd door de energie, creativiteit en innovatie die ontstaat in steden. Terwijl we voor een teambuilding of het oplossen van een complex probleem vaak de rust en bezinning van de hei opzoeken, kiezen Sofie en Kris ervoor om teamdagen en interventies ook midden in de complexiteit en dynamiek van de stad te organiseren. Want net zoals de natuur, is de stad een bron voor leren en ontwikkeling.

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

22 okt 16



...

Lichte lessen uit Ghana

4 okt 16

Lichte lessen uit Ghana

Het gesprek stokt. Een wanhopige blik. “What question should I ask now?”, vraagt Mercy, één van de deelnemers aan de training Dialogue for Peaceful Change . Ik stel haar een wedervraag: “Wat denk je? Wat komt er als eerste in je op? Let go of...

Food for thought - FRIS! 2016

18 aug 16

Food for thought - FRIS! 2016

Ook dit jaar organiseerde Take a Step weer het event FRIS!. Het was een mooie middag waarin meerdere personen projecten en ideeën over de toepassing van het waarderend perspectief centraal deelden. Nina ging met Ilonka Ronkes Agerbeek en bezoekers van hun class in gesprek over de vraag hoe je meer rust en ruimte in je werk kunt creëren. In deze blog geven zij food for thought door terug te blikken op hun gesprek.
vorige
1 2 3 ... 23 24 25
volgende