Bepalen van impact op werkresultaten

14 nov

Bepalen van impact op werkresultaten

Onlangs is Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep verschenen. In dit boek hebben meer dan 40 auteurs in 24 hoofdstukken beschreven welke evolutie zij zien in het vak van HRD, vanuit drie invalshoeken: evoluties van het individu, het team en de organisatie. Een van de auteurs is collega Suzanne Verdonschot, die een hoofdstuk schreef over 'Bepalen van impact op werkresultaten. Van geslaagde dag naar impactvolle leerinterventie'.

 

"Het valt mij op dat wij, leer- en opleidingskundigen, niet gemakkelijk uitspraken doen over de doorwerking van leerinterventies die wij organiseren. Enige tijd terug begeleidde ik een bijeenkomst waarin HRD-adviseurs, werkzaam in verschillende contexten, bijeenkwamen om te leren over impactevaluatie. Ik vroeg hun om een interventie te noemen die zij onlangs realiseerden en waar zij trots op zijn. Elk van hen noemde een training, traject of programma en beschreef enthousiast wat het de moeite waard maakte. Toen ik hun vervolgens vroeg een cijfer te geven voor de impact van deze interventie, bleek dat lastiger. Ze antwoordden: ‘Dat kan ik moeilijk zeggen want ik was er niet bij naderhand, toen de mensen het in praktijk moesten brengen.’ En: ‘Een cijfer voor de impact kan ik onmogelijk geven. Ik wil wel een 9 geven voor de kwaliteit van de interventie zelf. Het was een geslaagde tweedaagse.’

 

Impact?

Zelf vind ik het ook niet gemakkelijk om iets te zeggen over een doorwerking waar je zelf niet bij was. Het gaat ons kortom niet gemakkelijk af om een uitspraak te doen over de impact van interventies die wij ontwerpen of begeleiden. Dat vind ik buitengewoon interessant. We zeggen graag dat leren moet bijdragen aan de prestaties op het werk. Maar in praktijk is het nog knap lastig om hier werkelijk iets over te weten.

 

Experimenteren

De afgelopen jaren ben ik daarom gaan experimenteren met verschillende methodes voor het bepalen van impact van leerinterventies. Ik nodigde studenten (in de vakgebieden onderwijskunde, psychologie en bedrijfskunde) uit om met mij op te trekken in dit onderzoek. We hebben in de loop van twee jaar een levendig leernetwerk opgebouwd. Ieder houdt zich bezig met een impactonderzoek in de praktijk. Om de week werken we een middag aan de vragen die ieder tegenkomt in het onderzoek. Dit zijn professionaliseringsbijeenkomsten waar we nieuwe aanpakken en ideeën voor impactonderzoek bedenken, methodologische problemen oplossen, feedback geven op elkaars producten en plezier maken.

 

Actueel thema

In eerste instantie begon dit leernetwerk met mijn eigen fascinatie voor impactonderzoek. Nu ik er langer mee bezig ben, kom ik erachter dat er ook anderen zijn voor wie impactonderzoek een actueel thema is. Zo is het gezelschap aan tafel bij de leernetwerkbijeenkomsten flink uitgebreid omdat steeds meer organisaties op zoek zijn naar methodes om te bepalen wat nu de impact is in het werk van interventies die zij doen of aanbieden. Daarnaast kom ik het woord ‘impact’ veel vaker tegen in offerteaanvragen dan tien jaar geleden. En ten slotte zie ik dat er recente publicaties zijn in het Nederlands over het bepalen van impact (zie bijvoorbeeld Obdeijn & Lubberts, 2014).

 

Oud en nieuw

Toch is het concept van evaluatie allerminst nieuw en maak ik in het onderzoek veel gebruik van oudere bronnen. Bijvoorbeeld de klassieker van Kirkpatrick en Kirkpatrick over de vier niveaus van evaluatie uit 1994, en de concrete methode van Brinkerhoff voor het bepalen van impact uit 1994. Deze combinatie van oude inzichten en recente belangstelling beschrijf ik in dit hoofdstuk als een evolutie."

 

Lees hier het hele hoofdstuk.

 


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert. We...

Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs . Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je...

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

9 mei

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

Eind 2016 heeft de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen een advies uitgebracht dat van groot belang is voor leertrajecten in zorg en welzijn. De titel van het advies is 'Anders kijken, anders leren, anders doen: grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het...

Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

3 apr

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

Wat zijn de mogelijkheden van leren met technologie? Hoe kunnen we dit verwerken in onze leer- en ontwerptrajecten? Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen verdiepen Mariël Rondeel en Arjan de Hoog zich in bronnen over dit onderwerp en delen zij ervaringen. Tot aan de...

Must read: The Accidental Instructional Designer

20 mrt

Must read: The Accidental Instructional Designer

Wat zijn de mogelijkheden van leren met technologie? Hoe kunnen we dit verwerken in onze leer- en ontwerptrajecten? Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen verdiepen Mariël Rondeel en Arjan de Hoog zich in bronnen over dit onderwerp en delen zij ervaringen. Tot aan de...
vorige
1 2 3 ... 15 16 17
volgende