De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

1 dec

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

Naar aanleiding van een kort leertraject deden we een impactonderzoek onder de 26 deelnemers. Het doel van dit onderzoek was nagaan in hoeverre de workshop leidde tot concrete opbrengsten in het werk van de deelnemers.

Twee bijeenkomsten en een talentenscan

De workshop was bedoeld voor ondersteuners in een projectorganisatie. In twee bijeenkomsten brachten 26 deelnemers hun talenten in kaart en bedachten ze een klein experiment om te gaan doen in het werk. Het doel was om door het leren kennen van hun talenten deze meer in te kunnen zetten in hun werk. Om daarmee de werkprestaties én de samenwerking tussen de ondersteuners en de consultants met wie ze werken, te verbeteren.

Een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek

We gebruikten een combinatie van kwantitatief onderzoek (respons van 60%) en kwalitatief onderzoek (interviews met 6 deelnemers). De success case method zoals ontwikkeld door Robert O. Brinkerhoff was leidend. De vragenlijst gebruikten we om de eerste impact in kaart te brengen. In de interviews spoorden we verhalen van deelnemers op.

De workshop leidde tot zelfvertrouwen en bij een kwart van de deelnemers tot impact

Bij het merendeel van de deelnemers heeft de workshop bijgedragen aan meer zelfvertrouwen of bewustwording van eigen talenten. In elk geval een kwart van de deelnemers wist ook werkelijk impact te bereiken in het werk. Voorbeelden van concrete acties in het werk zijn invloed nemen op het takenpakket en initiatief nemen om een agenda op te stellen.

 

De eerste stap is gezet. Nu: doorgaan!

Er zijn nog veel kansen om deze opbrengsten te bestendigen en verder te brengen. Het onderzoek gaf hiervoor diverse concrete aanknopingspunten. Bijvoorbeeld door één-op-één coaching of intervisie aan te bieden; door te zorgen voor waardering, erkenning en zichtbaarheid van het werk  van de deelnemers en door te werken aan de ontwikkeling van de groep projectassistenten als team. Ook zouden de managers kunnen nagaan hoe zij nog meer kunnen bijdragen aan de ontwikkeling.

 

Download 2016_Impact_leer...ntwikkeling1.pdf (1827 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

6 mrt



...

De stad als spiegel

17 nov

De stad als spiegel

Sofie Hendrikx en Kris Snick zijn beide gepassioneerd door de energie, creativiteit en innovatie die ontstaat in steden. Terwijl we voor een teambuilding of het oplossen van een complex probleem vaak de rust en bezinning van de hei opzoeken, kiezen Sofie en Kris ervoor om teamdagen en interventies ook midden in de complexiteit en dynamiek van de stad te organiseren. Want net zoals de natuur, is de stad een bron voor leren en ontwikkeling.

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

10 nov

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

Wat is het effect als leidinggevenden en medewerkers expliciet aandacht besteden aan het inzetten van ieders talent? Dat onderzochten we ruim een jaar geleden in een project met de Universiteit Tilburg. We zagen veel positieve effecten . Nu zijn we een stap verder en willen...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

22 okt



...

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

13 sep

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

Sinds vijf jaar ontwerpt en faciliteert Kessels & Smit een leiderschapsprogramma voor een grote organisatie in de detailhandel. Het programma is sterk verankerd in de werkpraktijk en ondersteunt deelnemers om meer te experimenteren en reflecteren in hun dagelijkse werk.
vorige
1 2 3 ... 26 27 28
volgende