De stad als spiegel

17 nov

De stad als spiegel

Sofie Hendrikx en Kris Snick zijn beiden gepassioneerd door de energie, creativiteit en innovatie die ontstaat in steden. Terwijl we voor een teambuilding of het oplossen van een complex probleem vaak de rust en bezinning van de hei opzoeken, kiezen Sofie en Kris ervoor om teamdagen en interventies ook midden in de complexiteit en dynamiek van de stad te organiseren. Want net zoals de natuur, is de stad een bron voor leren en ontwikkeling.


De stad zet in beweging. Dag en nacht. Vierentwintig op vierentwintig. Zeven op zeven. Boven en onder de grond. Metro’s, trams, bussen, auto’s, fietsen en voetgangers banen zich een weg. Ergens naartoe. Als bezoeker van de stad word je meegezogen in die beweging, in het ritme van de stad.
 
De stad laat dromen. Met miljoenen gaan we jaarlijks op citytrip. Op zoek naar grootsheid, inspiratie en ontspanning. Bereid om in het onbekende te stappen. Nieuwsgierig naar de verhalen die overal verscholen zitten. Ieder standbeeld, bankje of grafittimuur wil ons iets vertellen. Over een rijk verleden, over een visie op de stad vandaag of verlangens voor de toekomst.
 
De stad verscherpt de blik. Nieuwe plekken benaderen we met een zekere nederigheid. We lopen nog niet rond met vastomlijnde ideeën over wat wel of niet interessant is. Ze geven ons de kans om scherp te kijken. Om onze zintuigen open te stellen. Om met een niet-wetende en niet-oordelende blik te ervaren en te leren (Alain de Botton, filosofie van het reizen).
 
De stad confronteert. Haar onvoorspelbaarheid fascineert maar creëert ook stress. Ze brengt ongemak. Maatschappelijke uitdagingen worden er uitvergroot. Armoede, criminaliteit, vervuiling. ‘In your face’. Maar wat zit hieronder? Wat schuilt er achter de vervallen gevels van leegstaande panden? En wie zijn de mensen die desondanks elke dag de stad mee maken?
 
“Steden zijn net als dromen gemaakt van verlangens en angsten (…) Je geniet niet van een stad omwille van haar zeven of zeventig bezienswaardigheden, maar omwille van het antwoord dat zij geeft op jouw vragen. Of de vraag die zij jou stelt waarop je wel moet antwoorden.” Uit onzichtbare steden van Italo Calvino.


De stad als spiegel. Het is precies op die minder evidente plekken dat de stad echt interessant wordt. Daar waar een zekere spanning en frictie in de lucht hangt. De plekken die ons verwarren. Die vragen oproepen. De stad confronteert ons: met onszelf, met onze dromen en verlangens. Ze appelleert. Kan ik iets veranderen? Kan mijn organisatie iets betekenen? Een stad nodigt uit om met een vergrootglas naar onszelf te kijken.
 

Met het internationale gezelschap van adviseurs van Kessels & Smit doken we in augustus 2016 drie dagen lang in Brussel. Met als thema ‘Complex city’. Op zoek naar inspiratie. De buitenwereld binnen brengen. De eerste indrukken kregen we vanop de fiets. Een gids voerde ons langs een metrolijn, die als een slagader verschillende wijken van de stad verbindt. We ging in gesprek met lokale change makers: een activist, een journalist, een ambtenaar, een kunstenaar, een sociaal werker en een architect. Over de vragen die de stad opriep. Hoe zij op hun manier antwoorden zoeken en oplossingen realiseren. Hoe wij als organisatie een rol kunnen spelen. Voedsel voor wat wij als Kessels & Smit te doen hebben in de wereld.

 

Met een team trokken we de stad in voor een teambuilding. Gesnuister op de rommelmarkt maakte persoonlijke verhalen los. Het Museum voor Schone Kunsten bracht het team in aanraking met wat haar dierbaar is. De oever van de rivier was het decor voor een gesprek rond zaken die op dit moment minder vlot stromen. De stad bood een neutrale ruimte voor ontmoeting en echte dialoog tussen de teamleden. Een gedeelde nieuwsgierigheid en open blik zorgden voor andere gesprekken. Nieuwe perspectieven. Sterkere verbindingen.

 

Hoe zou het zijn om met jouw team of organisatie even jouw eigen ritme los te laten? Om je mee te laten voeren op de hartslag van een stad? Welk soort gesprekken zouden er dan ontstaan? Met welk soort verhalen zouden ze jullie in aanraking brengen? Welke nieuwe perspectieven zouden zich openbaren?


Interesse om meer te weten of om het met jouw team ook te ervaren? Contacteer ons: shendrikx@kessels-smit.com of ksnick@kessels-smit.com

 


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

6 mrt



...

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

1 dec

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

Naar aanleiding van een kort leertraject deden we een impactonderzoek onder de 26 deelnemers. Het doel van dit onderzoek was nagaan in hoeverre de workshop leidde tot concrete opbrengsten in het werk van de deelnemers. Twee bijeenkomsten en een talentenscan De workshop was...

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

10 nov

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

Wat is het effect als leidinggevenden en medewerkers expliciet aandacht besteden aan het inzetten van ieders talent? Dat onderzochten we ruim een jaar geleden in een project met de Universiteit Tilburg. We zagen veel positieve effecten . Nu zijn we een stap verder en willen...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

22 okt



...

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

13 sep

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

Sinds vijf jaar ontwerpt en faciliteert Kessels & Smit een leiderschapsprogramma voor een grote organisatie in de detailhandel. Het programma is sterk verankerd in de werkpraktijk en ondersteunt deelnemers om meer te experimenteren en reflecteren in hun dagelijkse werk.
vorige
1 2 3 ... 26 27 28
volgende