Drie ontwerpprincipes om te ontwerpen voor nieuwsgierigheid

10 jul 14

Drie ontwerpprincipes om te ontwerpen voor nieuwsgierigheid

Samen met Marjan Besemer heb ik het leertraject ‘Jeugdhulp op toernee’ ontworpen. In deze blog lees je meer over de drie ontwerpprincipes die wij centraal stelden in het ontwerp. Zodra we gestart zijn, zullen we ook de impact van het traject onderzoeken. We zijn benieuwd of het leertraject gebaseerd op deze principes kan bijdragen aan het verder brengen van lastige vragen in de jeugdzorg.

 

Verandering ontstaat als je in beweging komt

De centrale gedachte is dat de jeugdzorg krachtiger kan opereren in het (deels) nieuwe netwerk, als ze de belangen van partnerorganisaties van dichtbij kunnen ‘proeven’. Een voorbeeld: een gezin kan te maken krijgen met een uit-huisplaatsing vanwege schulden, terwijl iemand van jeugdzorg de kinderen begeleidt en hier op het laatste moment van hoort. In zo’n situatie kan het helpen als je elkaar kent. Omdat je elkaar dan ook gemakkelijker vindt in crisissituaties. Dit begrijpen van een ander perspectief is niet iets dat je kunt doen vanachter de tekentafel. Daarvoor moet je de deur uit; op pad.

 

In ons leertraject nodigen we deelnemers uit een kijkje in een andere werkwereld te nemen. Ze leggen contacten, zien andere praktijken en maken ruimte om eens op een andere manier naar het eigen werk te kijken. Gever Tulley bedacht het woordt ‘thinkering’ wat ik hier wel bij vindt passen. "You can figure things out by fooling around” zegt Tulley in deze Ted-film uit 2009. De eerste en laatste bijeenkomst vindt plaats met de groep samen. Tussen die twee ontmoetingen in gaan deelnemers zelf op werkbezoek in een andere praktijk om inspiratie, ideeën en contacten op te doen.

 

Kennis stroomt zodra er een vraag is

Niet de beste antwoorden zorgen voor vooruitgang in de wereld, maar juist de vragen zorgen ervoor dat kennis stroomt. De Amerikaanse schrijver Isaac Asimov zei het treffend: The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not "Eureka!" (I found it!), but "that's funny…”.

 

In dit leertraject oefen je je in het stellen van vragen; een relevante bekwaamheid bij het werken aan vernieuwing. Het bedenken en stellen van vragen is een vak apart. Tijdens de eerste bijeenkomst oefenen deelnemers met het bedenken en stellen van vragen. Bij het werkbezoek gaan deelnemers hiermee in de praktijk experimenteren. Zo kun je het effect ervaren van verschillende typen vragen.

 

Deze manier van vragen stellen sluit aan bij de waarderende- en oplossingsgerichte aanpakken die de laatste jaren -onder verschillende namen - steeds meer gebruikt worden binnen de Jeugdzorg. Zo is er ‘Verve’ in Overijssel, ‘Safe’ in Utrecht en ‘Signs of safety’ in Drente. Dit zijn benaderingswijzen die hun oorsprong vinden in appreciative inquiry en oplossingsgericht werken.

 

Mooie producten maken geeft voldoening en plezier

Omdat samen iets maken de kennisontwikkeling bevordert (zie Verdonschot, 2009) werken we aan concrete producten naar aanleiding van de werkbezoeken. We maken geen rapporten die toewerken naar ingedikte conclusies maar we zoeken juist producten die de rijkheid en de verhalen helpen te ‘vangen’. Je kunt denken aan een fotocollage, een poster of een kort filmpje.

 

Je kunt het werkbezoek zien als een klein praktijkonderzoek dat de bedoeling heeft bij te dragen aan het oplossen van vraagstukken waar jeugdwerkers mee te maken hebben nu de jeugdzorg gedecentraliseerd wordt. Het is dan ook zaak om na te denken over aantrekkelijke manieren waarop je je bevindingen vastlegt en ‘presenteert’. In plaats van een rapportage maken deelnemers aansprekende visuele producten die passen bij de eigen inspiratie.

 

Wil je meer informatie over het leertraject? De eerste bijeenkomst gaat van start op dinsdag 23 september.

 

In deze reeks verscheen ook 'Jeugdhulp is gebaat bij sterke samenwerking met partners' en 'Een 'kijkje in een heel andere wereld’ kan leren bevorderen'.

 

Download Scholingsgids-Jeugdhulp_op_tournee2.pdf (135 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Leren in organisaties: werk waar je warm van wordt

21 dec

Leren in organisaties: werk waar je warm van wordt

Mariel Rondeel werd geinterviewd op pwnet.nl over het boek Opleidingskunde: "Het creëren van een lerende organisatie is niet de exclusieve taak van opleidingskundigen of de afdeling Leren en Ontwikkelen. Kennisdelen en kritisch kijken naar je eigen opvattingen over werk, moeten worden gedragen...

Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

14 dec

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie
Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

Jongeren stellen zich in hun puberteit vaak wezenlijke vragen. Dat hoort bij alle emotionele en fysieke veranderingen die er plaatsvinden. Naast die grote veranderingen leren ze in diezelfde tijd ook redeneren. De antwoorden die ze vinden en de keuzes die ze maken vormen jongeren tot...

De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende