Je laatste dag

15 dec

Je laatste dag

Wat zou je liever willen: elke dag leven alsof het je eerste is? Alles zien door de ogen van een kind, nieuwsgierig, verwonderend. Of elke dag leven alsof het je laatste is? Een waardige laatste dag waarop je alleen die dingen doet die er echt toe doen, en waarvan je nog even extra geniet.

Deze vraag stelde filosoof Lammert Kamphuis aan een volle zaal. Bijna iedereen koos voor de verwondering. Het vooruitzicht van de dood schrikt af. Beangstigt.

Mij ook natuurlijk. En toch koos ik voor de laatste optie. Het idee van de eindigheid, de begrenzing, maakt het nu veel echter. Nu is nu. En nu gebeurt het. Nu is niet voor altijd. En dat is niet erg, maar ik wil er wel nú iets van maken. Niet morgen of volgende week, nee, vandaag.

Zo naar die afspraak gaan waar ik eigenlijk geen zin in heb? Uren piekeren over iets wat er vanochtend is ‘misgegaan’? Iets doen uit plichtsgevoel? Nu iets doen tegen mijn zin, omdat het later misschien iets oplevert?

En wat als dit nou inderdaad mijn laatste dag is? Zou ik dan zo mijn tijd willen besteden? Nou, dan dus niet. ‘Nee’ wordt ineens een stuk makkelijker. Het leven blijkt vloeibaarder dan ik dacht. Er kan veel meer.

Denken aan de dood doen we niet graag. Het liefst doen we alsof we eeuwig de tijd hebben. De stoïcijnse filosofen in de tijd van de Romeinen moedigden iedereen aan om dagelijks te mediteren over je eigen dood. Zodat de dood je niet meer kan verrassen of overvallen. En zodat je elke dag leeft alsof het je laatste is.

Vol leven. Echt leven. Als we met onze eigen sterfelijkheid of die van iemand dicht bij ons geconfronteerd worden, voelen en weten we dat weer. Voor een tijdje. Totdat de krachten van alledag ons weer voor zich winnen. Terwijl de dood zich altijd om de hoek bevindt.

En dan, heel misschien, heeft John Lennon voor één keer geen gelijk als hij zingt: life is what happens to you while you’re busy making other plans.

 

 

Dit verhaal komt uit 'Leven van je tijd, een bundeling van persoonlijke ervaringen over betekenisvol leven', die deze week is verschenen. Je kan het boek hier bestellen. 


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert. We...

Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs . Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je...

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

9 mei

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

Eind 2016 heeft de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen een advies uitgebracht dat van groot belang is voor leertrajecten in zorg en welzijn. De titel van het advies is 'Anders kijken, anders leren, anders doen: grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het...

Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

3 apr

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

Wat zijn de mogelijkheden van leren met technologie? Hoe kunnen we dit verwerken in onze leer- en ontwerptrajecten? Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen verdiepen Mariël Rondeel en Arjan de Hoog zich in bronnen over dit onderwerp en delen zij ervaringen. Tot aan de...

Must read: The Accidental Instructional Designer

20 mrt

Must read: The Accidental Instructional Designer

Wat zijn de mogelijkheden van leren met technologie? Hoe kunnen we dit verwerken in onze leer- en ontwerptrajecten? Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen verdiepen Mariël Rondeel en Arjan de Hoog zich in bronnen over dit onderwerp en delen zij ervaringen. Tot aan de...
vorige
1 2 3 ... 15 16 17
volgende