#jongeblik

5 jun 15

#jongeblik

In 2010 werd Brandon Stanton, financial trader uit Chicago, vanwege de financiële crisis ontslagen. Een lastige situatie in een tijd van weinig banen, maar Stanton zag het als een kans. Hij vroeg zichzelf af: 'Wat wil ik eigenlijk echt met mijn leven doen?' Het antwoord was iets dat hij nog nooit eerder had gedaan: fotograferen. Hij kocht een camera en reisde door Amerika; hij verbleef in Boston, Philadelphia en kwam uiteindelijk in New York terecht. In die laatste stad zag hij de bewoners en verloor aan hen zijn kersverse fotografen-hart: Humans of New York was geboren.
 
Humans of New York, HONY in het kort, is inmiddels een wereldberoemd blog dat wordt gevolgd door meer dan twaalf miljoen mensen. Met woord en beeld vertelt het verhalen van New Yorkers; verhalen die soms vrolijk zijn, soms verdrietig, soms grappig, maar altijd ontroerend en levensecht. Stanton zelf verwoordt de magie van HONY misschien nog wel het best: "As compared to other places on the internet I think Humans of New York has a kind of warmhearted, supportive sort of celebratory tone to it”. Bij Kessels & Smit zouden we zeggen de 'waarderende blik'.
 

"Begin en doe 't gewoon"

Het succes van Humans of New York kun je natuurlijk toedichten aan het talent van Stanton, een jongen die zonder schroom gesprekken aanknoopt op straat en mensen prachtig weet vast te leggen. Toch is zijn succes ook iets typisch van deze tijd. Stanton past immers volledig in de "begin en doe ‘t gewoon"-mentaliteit van nu. Hij had geen professionele fotografie-opleiding, geen uitgewerkt plan, geen zekerheid, en toch begon hij. Zijn manier van werken is net zo laagdrempelig: hij maakt geen exclusieve kunst voor galerie of museum, maar blogt voor iedereen op Facebook en Instagram.
 
Humans of New York is daarmee een project met groot bereik en anno 2015 betekent dat meer dan ooit ook grote invloed. Zo leidde een foto op HONY laatst zelfs tot een ontmoeting met Obama. De gefotografeerde jongen in kwestie, een schooljongen uit de slechtste buurt van New York, had namelijk verteld over zijn bijzondere school. Stanton besloot daarop een crowdfund-actie op touw te zetten om studiebeurzen te creëren voor de studenten van die school. Met als resultaat een jaarlijkse studiebeurs voor Harvard en een gesprek tussen de schooljongen en de Amerikaanse president.
 

Pop-up innovation

Wat ons betreft is HONY een project om van te leren en je door te laten inspireren. Met ons initiatief POP-UP Innovation ontwikkelen we vernieuwende werkvormen waarmee jongeren en organisaties samen tot verrassende ideeën en initiatieven komen. Toen we door regionetwerk "Samen voor de Jeugd" werden benaderd voor een project om een indruk te krijgen van wat er onder jongeren speelt, was de link met HONY snel gelegd. Het netwerk - een bundeling van gemeenten in Brabant gericht op Jeugdzorg - wil vierhonderd interviews met jongeren, afgenomen door studenten van de Fontys Hogeschool Pedagogiek, gebruiken om haar beleid te informeren. Hun vraag aan ons was: hoe ga je van deze vierhonderd interviews naar één overzichtelijke blik op wat jongeren bezighoudt?
 

Jonge blik

Het antwoord op die vraag is het #jongeblik project. Met #jongeblik vragen we de pedagogiekstudenten om tijdens hun interview met een jongere een foto te maken op hun smartphone. Die foto plaatsen ze samen met de meest sprekende quote uit hun interview op Instagram, Twitter of Facebook onder de hashtag #jongeblik. Al deze posts verschijnen vervolgens automatisch op www.jongeblik.nl, een door ons ontwikkelde website die alle beelden en verhalen over de geïnterviewde jongeren samenbrengt in één prachtige collage.
 
Inmiddels loopt het project als een trein. We zijn uitgenodigd op de colleges aan Fontys om de studenten te enthousiasmeren voor het project en de komende twee weken gaan de studenten aan de slag met hun interviews. Ben je benieuwd naar wat ze bijdragen aan #jongeblik? Houd dan www.jongeblik.nl in de gaten! Of like de Jongeblik pagina op Facebook.
 
Ben je benieuwd hoe Kessels & Smit zich nog meer inzet voor maatschappelijke impact? Klik dan hier.

Suzanne Potjer studeert bestuurskunde en organisatiewetenschappen in Utrecht, en loopt momenteel stage bij Kessels & Smit. spotjer@kessels-smit.com.


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

8 jun

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

Vorige week organiseerden we een ‘Make a Difference Event’. Geen jubileum of lustrumviering, geen strategische conferentie, maar een experiment om ruimte te creëren voor collectieve reflectie en onderzoek - door onszelf en anderen uit ons netwerk - naar de vraag: wat willen en kunnen we nog meer neerzetten om bij te dragen aan het welzijn en leervermogen van individuen, wijken en organisaties.

Het vorige blog beschreef de aanleiding en focus, hier een impressie van wat er gebeurde toen 250 betrokken en bevlogen mensen in één ruimte samen kwamen voor drie dagen, en we ze uitnodigden om hun verhalen, ideeën, vragen en dromen te delen en om te zetten in creativiteit….

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

7 jun

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

Het besef dat Kessels & Smit, The Learning Company 40 jaar geleden is opgericht, leidde vorige zomer tot een interessant gesprek in onze groep. Het idee van de verjaardag riep kernvragen op: onze (werk)wereld verandert in hoog tempo. Hoe kunnen we, trouw blijvend aan ons DNA, onze plek en bijdrage opnieuw ijken en herdefiniëren, helemaal passend bij wat er nu speelt en nodig is. Hoe zijn we de komende tijd het meest van waarde voor de omgeving waarin we leven en werken - waar zijn we van? Wat zijn onze kernkwaliteiten? Wat voor organisatie willen we zijn, waar willen we aan bijdragen? Kunnen we onszelf (nog een keer opnieuw) heruitvinden, terwijl we tegelijk onszelf blijven?

Nadenkend over hoe we dat wilden aanpakken kwamen we al snel tot het idee dat we deze zoektocht niet alleen wilden oppakken. We besloten anderen uit ons netwerk, met gelijkaardige dromen en vragen, uit te nodigen. Niet om met ons mee te denken over onze vragen, maar om tegelijk met ons hun eigen zoektocht vorm te geven – zodat we met elkaar een soort collectieve ruimte voor onderzoek en nieuwe ideeën zouden maken. Een bubbel van creatieve energie, waarbij je elkaar inspireert. Met anderen erbij zouden we meer uitgedaagd worden om buiten onze bestaande kaders te denken, zo redeneerden we. Bovendien waren we enthousiast over het idee dat we met onze vragen (en niet met eventuele antwoorden of plannen) ruimte zouden kunnen maken voor het zoekproces van anderen.

Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...
vorige
1 2 3 ... 27 28 29
volgende