Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat niet over dubbelzijdig printen

22 aug 16

Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat niet over dubbelzijdig printen

Chronisch zieken zijn een kans

Enthousiast presenteren studenten een SWOT-analyse van het ziekenhuis waarvoor zij op zoek zijn naar een duurzame aanpak. Bij de Opportunities zie ik ‘meer chronische zieken’ staan en bij Threats staat ‘concurrentie van fysiotherapeuten en alternatieve genezers’.
 
“Is dit echt hoe een ziekenhuis naar haar markt en omgeving kijkt?” schiet er door m’n hoofd. Ik sta op en challenge de studenten op hun bevindingen. “Waar gaat het nou echt over bij een ziekenhuis? Wat is het doel en de reden van bestaan? En is het dan terecht dat dit in deze SWOT staat?”
 

De realiteit terug vinden

Voor mijn gevoel zijn we als maatschappij, als bedrijven, op sommige vlakken de realiteit uit het oog verloren. Vaak met heel begrijpelijke redenen. Een ziekenhuis staat tegenwoordig onder enorme druk; druk van zorgverzekeraars, van leveranciers, van de overheid. Ziekenhuizen moeten presteren en goede cijfers laten zien. En dat is voor veel andere organisaties net zo.
 
Maar op het moment dat een ziekenhuis zich gedwongen voelt om meer chronisch zieken als een kans te zien, dan is het tijd om die zienswijzen aan te pakken. Het is dan tijd om met organisaties te gaan kijken waar hun verantwoordelijkheid en rol werkelijk ligt. Om die verloren realiteit, dat waar het voor die organisatie nou echt om gaat, terug te vinden.
 

Winnen met de maatschappij

In een traject van acht weken hebben we met het relatiemanagement team van een grote bank, zes van hun klanten en een groep van 19 studenten juist dat gedaan. We gingen op zoek naar de kern, naar de purpose, van zes bedrijven. Ook onderzochten we welke impact de bedrijven hebben op hun omgeving en de maatschappij. En wat die impact zou kunnen zijn als de activiteiten helemaal in lijn liggen met hun purpose.
 
Want bedrijven die hun purpose scherp in het vizier hebben en hun activiteiten daarmee in lijn kunnen brengen, zijn pas echt maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen. En daarmee zorgen ze niet alleen voor een positieve impact in de buitenwereld. Het is bewezen dat een bedrijf dan ook zorgt voor eigen succes op lange termijn. Win-win. Ondernemen gaat dan dus over winnen met de maatschappij.
 

Een andere manier van kijken

De studenten uit het voorbeeld zijn anders gaan kijken naar duurzaam ondernemen. Ze creëerden een prachtige visie met als kern: from healthcare to Care for Health (van gezondheidszorg naar Zorg voor Gezondheid).
 
Bij alle aanwezigen kwam deze visie binnen in het hart. Zo inspireerden ze de ziekenhuisleiding, andere bedrijven en hun medestudenten over wat een ‘purpose-volle organisatie’ kan betekenen.
 
En ik vroeg me af: “Hoe zou de wereld er uit zien als veel meer organisaties ‘purpose-vol’ gaan ondernemen? Wat wordt er mogelijk als bedrijven hun activiteiten vormgeven vanuit helderheid over hun rol en betekenis in de maatschappij?”
 

Heb jij de purpose helder?

Ben jij benieuwd en geïnspireerd om op zoek te gaan naar waar het bij jou en jouw organisatie nou werkelijk over gaat en hoe jullie samen met de maatschappij kunnen winnen? Of juist gemotiveerd om te onderzoeken of wat jullie doen echt in lijn is met die purpose of hoe je dat juist gedaan krijgt? Kessels & Smit – Winning with Society kan je daarbij ondersteunen.
 
Neem contact op Martine van Es per mvanes@kessels-smit.com.

 


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

8 jun

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

Vorige week organiseerden we een ‘Make a Difference Event’. Geen jubileum of lustrumviering, geen strategische conferentie, maar een experiment om ruimte te creëren voor collectieve reflectie en onderzoek - door onszelf en anderen uit ons netwerk - naar de vraag: wat willen en kunnen we nog meer neerzetten om bij te dragen aan het welzijn en leervermogen van individuen, wijken en organisaties.

Het vorige blog beschreef de aanleiding en focus, hier een impressie van wat er gebeurde toen 250 betrokken en bevlogen mensen in één ruimte samen kwamen voor drie dagen, en we ze uitnodigden om hun verhalen, ideeën, vragen en dromen te delen en om te zetten in creativiteit….

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

7 jun

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

Het besef dat Kessels & Smit, The Learning Company 40 jaar geleden is opgericht, leidde vorige zomer tot een interessant gesprek in onze groep. Het idee van de verjaardag riep kernvragen op: onze (werk)wereld verandert in hoog tempo. Hoe kunnen we, trouw blijvend aan ons DNA, onze plek en bijdrage opnieuw ijken en herdefiniëren, helemaal passend bij wat er nu speelt en nodig is. Hoe zijn we de komende tijd het meest van waarde voor de omgeving waarin we leven en werken - waar zijn we van? Wat zijn onze kernkwaliteiten? Wat voor organisatie willen we zijn, waar willen we aan bijdragen? Kunnen we onszelf (nog een keer opnieuw) heruitvinden, terwijl we tegelijk onszelf blijven?

Nadenkend over hoe we dat wilden aanpakken kwamen we al snel tot het idee dat we deze zoektocht niet alleen wilden oppakken. We besloten anderen uit ons netwerk, met gelijkaardige dromen en vragen, uit te nodigen. Niet om met ons mee te denken over onze vragen, maar om tegelijk met ons hun eigen zoektocht vorm te geven – zodat we met elkaar een soort collectieve ruimte voor onderzoek en nieuwe ideeën zouden maken. Een bubbel van creatieve energie, waarbij je elkaar inspireert. Met anderen erbij zouden we meer uitgedaagd worden om buiten onze bestaande kaders te denken, zo redeneerden we. Bovendien waren we enthousiast over het idee dat we met onze vragen (en niet met eventuele antwoorden of plannen) ruimte zouden kunnen maken voor het zoekproces van anderen.

Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...
vorige
1 2 3 ... 27 28 29
volgende