Mooc: Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!

9 jan

Mooc: Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!

In september kwam bij K&S Publishers het boek 'Leren in tijden van tweets, apps en likes' uit. De auteurs Sibrenne Wagenaar en Joitske Hulsebosch organiseren nu, in samenwerking met François Walgering, een gratis online cursus: 'Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!'. Deze MOOC (Massive Open Online Course) is geinspireerd op de vraagstukken uit het boek en start op 16 januari en duurt tot 27 januari 2017.

 

Wat is knowmadisch werken? En waarom is dit belangrijk?

Sociale technologie dringt steeds meer door in ons leven en in onze manier van leren en werken. In het boek beschrijven de auteurs de knowmad als de professional van de toekomst. De knowmad wil optimaal gebruik maken van alle nieuwe mogelijkheden om te participeren in netwerken en online te professionaliseren.

 

In deze MOOC verken je hoe een knowmad werkt en leert. Waaraan herken je een knowmad? En hoe kunnen we deze goed ondersteunen? Ook wordt gekeken naar googlers, followers en hobbyisten. Waarin herken je jezelf? En hoe zijn deze typen professionals in jouw organisatie aanwezig?

 

Nieuwe werkvormen

Knowmadisch werken en online professionaliseren zal belangrijk worden. Formele leervormen als een opleiding of training zullen hun waarde behouden, maar er komen veel andere leervormen bij die veel dichter bij het werk liggen en veelal veel sneller te organiseren zijn. De auteurs zijn er van overtuigd dat mensen die zich online weten te professionaliseren sterk in het werk staan en succesvol zullen zijn.

 

Vanuit deze gedachte zien zij twee boeiende uitdagingen voor leerprofessionals:

  • Hoe kunnen we medewerkers ondersteunen bij het zich eigen maken van een meer knowmadische manier van werken? En wellicht gaat hier nog een stap aan vooraf: hoe kan ik zelf ook op een meer knowmadische manier gaan werken?
  • Als veel medewerkers op deze manier werken, wat betekent dit dan voor de nieuwe leervormen?

 

Welke vormen ondersteunen dit? En hoe organiseren we dit? Wat betekent dit voor de inrichting van de leerfunctie?

 

Nieuwe kennis en ideeen ontwikkelen

Sibrenne en Joitske hebben de antwoorden op deze uitdagingen niet. Daar is de praktijk veel te divers en weerbarstig voor. En de uitdagingen te nieuw. Je krijgt in deze MOOC dus geen pasklare antwoorden. Wel willen ze graag volgende stappen zetten. Nieuwe kennis en ideeën ontwikkelen. Door met elkaar ervaringen uit te wisselen, praktijkverhalen te delen en lijnen door te trekken.

Je zult na deze MOOC verschillende brillen op kunnen zetten; een bril om naar professionals te kijken, een bril om nieuwe leervormen te zien en een bril om naar de inrichting van de leerfunctie te kijken en de beweging te zien die je wilt maken. Om uiteindelijk het knowmadische werken actief te ondersteunen.

 

Meer weten?

 


Andere interessante blogs op het thema “Publicaties” voor jou geselecteerd:


Must read: The Accidental Instructional Designer

20 mrt

Must read: The Accidental Instructional Designer

Wat zijn de mogelijkheden van leren met technologie? Hoe kunnen we dit verwerken in onze leer- en ontwerptrajecten? Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen verdiepen Mariël Rondeel en Arjan de Hoog zich in bronnen over dit onderwerp en delen zij ervaringen. Tot aan de...

Kloktijd en innerlijke tijd

13 mrt

Kloktijd en innerlijke tijd

“Helaas, uw klokje is niet meer te repareren”, zei de horlogemaker. Ik baalde, want ik was gehecht aan het horloge en ik wilde ook niet meteen ingaan op de uitnodiging om de royale collectie trendy horloges eens te bekijken. “Ik neem even bedenktijd”, antwoordde ik....

Opleidingskunde: compleet vernieuwde derde druk in aantocht

2 mrt

Opleidingskunde: compleet vernieuwde derde druk in aantocht

Deze zomer verschijnt een fonkelnieuwe uitgave van het boek Opleidingskunde. Geen herziene editie maar een totale, inhoudelijke 'make-over' van deze klassieker over ons vak. Deze blog biedt vast een kijkje in het nieuwe boek en maakt duidelijk waarom je dit niet mag missen. Een...

Je laatste dag

15 dec

Je laatste dag

Wat zou je liever willen: elke dag leven alsof het je eerste is? Alles zien door de ogen van een kind, nieuwsgierig, verwonderend. Of elke dag leven alsof het je laatste is? Een waardige laatste dag waarop je alleen die dingen doet die er echt...

Bepalen van impact op werkresultaten

14 nov

Bepalen van impact op werkresultaten

Onlangs is Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep verschenen. In dit boek hebben meer dan 40 auteurs in 24 hoofdstukken beschreven welke evolutie zij zien in het vak van HRD, vanuit drie invalshoeken: evoluties van het individu, het team en de organisatie. Een van de...

Focussen op progressie

31 okt

Focussen op progressie

Max Verstappen, Dafne Schippers en Marit Bouwmeester zijn wat mij betreft de sporthelden van 2016. Niet zozeer vanwege hun prestaties, alhoewel die er zeker mogen zijn, maar vooral vanwege hun focus op leren en progressie. Wist je dat Marit de afgelopen jaren vooral in Rio...

Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep

17 okt

Mensenorganisaties: 24 evoluties onder de loep

De ontwikkelingen op het gebied van Human Resources Development gaan razendsnel. Van individuele controle naar teamempowerment, van strakke taakomschrijvingen naar job crafting, van leiderschap naar volgerschap, van organisaties naar tribes, van leren naar toepassen, van klassikaal naar virtueel leren, breinleren, multi-level of zelfverantwoordelijk leren. Zie...
vorige
1 2 3 ... 14 15 16
volgende