Ondernemer in eigen loopbaan?! Career adaptability

19 jun 12

Ondernemer in eigen loopbaan?! Career adaptability

In samenwerking met de UvA heeft Nina onderzoek gedaan naar Career Adaptibility: het vermogen, of de kunst misschien wel, om in regie te zijn over je eigen loopbaanpad. En om aansluiting te zoeken tussen je dromen, kwaliteiten en ambities enerzijds, en je werk en loopbaan anderzijds. Dit vermogen is te ontwikkelen en vergroten, wat betekent dat je ondernemer kunt worden en blijven van je eigen loopbaan. Iets waar de huidige tijd en de huidige arbeidsmarkt vraagt.

 

Uitdaging voor HR

De vergrijzing is voor organisaties binnen een aantal jaar een voldongen feit. Ervaring en kennis stromen uit en de druk om de ‘juiste’ mensen te vinden die snel en flexibel taken overnemen wordt steeds groter. Veel organisaties stoeien met abstracte thema’s als Talent Management, Strategisch HRM of Leeftijdbewust Personeelsmanagement. En ze nemen zich voor om door POP gesprekken, ontwikkelgesprekken of loopbaancoaching ‘hun’ mensen te binden en boeien. En ze flexibel inzetbaar te maken.

 

Uitdaging voor medewerkers

Voor medewerkers betekenen deze ontwikkelingen, de HR tools en aanpak een groter beroep op het vermogen je eigen leven vorm te geven. Dit geldt niet alleen op het werk maar ook voor thuis. De tijd van de vaste zuilen, lange dienstverbanden en stabiele organisaties ligt achter ons. Er zijn nu ontelbaar veel opties, combinaties en mogelijkheden. Medewerkers en zelfs aanstormende studenten worden steeds vaker en steeds vroeger uitgedaagd stil te staan bij wat goed voor hen is. Bij wat hun dromen, kwaliteiten en ambities zijn. En om op basis daarvan (opnieuw) te kiezen of ontwikkelstappen te zetten. Met andere woorden: ze worden gevraagd ondernemer te zijn van hun eigen loopbaan en aan het stuur te zitten van hun eigen (werk)leven.

 

Career adaptability

De mentale vaardigheid die hierbij nodig is, noemen we career adaptability. Hieronder verstaan we niet alleen de bereidheid en het vermogen om te kunnen omgaan met veranderende werkomstandigheden maar ook om het voortouw te nemen in ontwikkeling van de loopbaan. Dus niet afwachten op wat komen gaat, maar zelf invloed uitoefenen op de richting van je loopbaan. Niet vastlopen op onvoorziene wendingen maar aansluiting zoeken met nieuwe situaties en hierop aanpassen. Om career adaptability vorm te geven kan career design ingezet worden. Het onderzoeken, ontwerpen, kiezen en naleven van je eigen loopbaan. Deze vragen helpen daarbij:
1. Waar sta ik nu/welke onderzoeksvraag heb ik?
2. Welke ontwerpvraag is aan deze vraag verbonden?
3. Welke keuzes mag/wil ik maken?
4. En wat heb ik daarin aan te gaan of na te leven?

 

Contact?

Heb je zelf ervaringen met dit thema of je wil er zelf mee aan de slag laat het ons weten. Wij zijn nieuwsgierig naar ervaringen, vragen en verbindingen op dit punt. Om een artikel te schrijven, meer tools te ontwikkelen en beter te snappen hoe dit werkt. Je kunt Nina bereiken via ntimmermans@kessels-smit.com.

 

Bronnen

  • Savickas, M.L. (2005). The theory and practice of career construction. Journal of Vocational Behavior, 42–70.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

2 okt

Door: Silvia Derom - profiel | Categorie: Inspiratie
Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

“Focus op één ding” “Kies gewoon iets” “Begin iets en maak het af” Focus is dé voorwaarde voor succes. Veelheid is wat afleidt van de focus, waardoor je “van alles een beetje kan, maar niets écht goed”. In deze overtuiging staan...

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

28 sep

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

Praktische methode om tot gedeelde inzichten te komen Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Na afloop mogen meelezen met het rapport kan informatief zijn, maar leidt zelden tot leren. Het leren gaat een stuk gemakkelijker...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende