Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging

Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan.

Even voel ik medelijden - zijn verhaal is behoorlijk aangrijpend. Kwetsbaar is hij op dit moment. Ik ook. Ik zie frustratie, boosheid en eenzaamheid. En nog veel meer: hij straalt kracht uit, levenslust en vooral wijsheid.

 

In het moment kies ik ervoor die positieve kant te bekrachtigen. Te focussen op wat hem en mij een positief gevoel geeft. Nadat ik met hem deel wat ik zie begint hij te glimlachen. Hij voelt zich gezien. En het mooie is: ik ook. Een korte ontmoeting met betekenis voor ons allebei. De kunst van het leven zit in dit moment.

 

‘I see you’

Positief Onderwijs gaat precies hierover. Het koesteren en voeden van positieve eigenschappen of talenten van jongeren. Je talenten bestaan pas echt als ze door anderen gezien worden. Dan zijn ze van betekenis. Uiteindelijk willen we allemaal gezien worden; op het werk, in school en thuis. 

 

Docenten hebben dagelijks een immense invloed op de gesprekken in de klas, op de interactie met hun leerlingen. Het geven van positieve stimulansen maakt een groot verschil. Daarmee vergroot je het welzijn en geluk bij jongeren. Hoe vaak hebben we daar oog voor?

 

Je hart klopt

Train niet alleen je brein, maar ook je hart zegt psycholoog Martin Seligman. Wij zelf, maar ook jongeren weten maar al te goed hoe ze hun brein moeten trainen. Hoe meer we ons brein aanspreken, hoe minder ons hart de kans krijgt. Ons brein maakt dagelijks overuren. Luisteren, concentreren, stof tot je nemen, overdenken en produceren. En op naar het volgende moment – nog meer denkwerk.

 

Positief onderwijs is gericht op het trainen van hoofd én hart. Beide werken tenslotte samen. Ze zijn verbonden.

 

Levenskunst

Positief Onderwijs verder verweven in scholen om geluk en welzijn van jongeren te vergroten. Dat is een idee dat opvoeders, docenten en anderen mensen in het onderwijs aanspreekt. Ik denk dat we dit allemaal willen als we ons hart laten spreken: jongeren laten groeien vanuit hun talenten. Potentie ontketenen en jongeren ondersteunen door een positieve context te creëren. Geluk en welzijn als levenskunst voor leerlingen en voor onszelf.

 

Ik ben benieuwd hoe jij dagelijks het positieve verschil voor jongeren maakt? Je kunt jouw persoonlijk reactie ook naar mij toe mailen.

 

 

Inspirerend praktijkvoorbeeld

Geelong Grammar school in Australie heeft Positief Onderwijs in de hele manier van denken en doen in de school geïntegreerd. In de stijl van leidinggeven en samenwerken, maar ook in de (vak)lessen. Op hun website kun je meer over de werking hiervan zien en lezen.

 

Bronnen

 


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Activiteiten” voor jou geselecteerd:


De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

28 sep

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

Praktische methode om tot gedeelde inzichten te komen Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Na afloop mogen meelezen met het rapport kan informatief zijn, maar leidt zelden tot leren. Het leren gaat een stuk gemakkelijker...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

8 jun

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

Vorige week organiseerden we een ‘Make a Difference Event’. Geen jubileum of lustrumviering, geen strategische conferentie, maar een experiment om ruimte te creëren voor collectieve reflectie en onderzoek - door onszelf en anderen uit ons netwerk - naar de vraag: wat willen en kunnen we nog meer neerzetten om bij te dragen aan het welzijn en leervermogen van individuen, wijken en organisaties.

Het vorige blog beschreef de aanleiding en focus, hier een impressie van wat er gebeurde toen 250 betrokken en bevlogen mensen in één ruimte samen kwamen voor drie dagen, en we ze uitnodigden om hun verhalen, ideeën, vragen en dromen te delen en om te zetten in creativiteit….

De stad als spiegel

17 nov 16

De stad als spiegel

Sofie Hendrikx en Kris Snick zijn beide gepassioneerd door de energie, creativiteit en innovatie die ontstaat in steden. Terwijl we voor een teambuilding of het oplossen van een complex probleem vaak de rust en bezinning van de hei opzoeken, kiezen Sofie en Kris ervoor om teamdagen en interventies ook midden in de complexiteit en dynamiek van de stad te organiseren. Want net zoals de natuur, is de stad een bron voor leren en ontwikkeling.

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

22 okt 16



...

Lichte lessen uit Ghana

4 okt 16

Lichte lessen uit Ghana

Het gesprek stokt. Een wanhopige blik. “What question should I ask now?”, vraagt Mercy, één van de deelnemers aan de training Dialogue for Peaceful Change . Ik stel haar een wedervraag: “Wat denk je? Wat komt er als eerste in je op? Let go of...

Food for thought - FRIS! 2016

18 aug 16

Food for thought - FRIS! 2016

Ook dit jaar organiseerde Take a Step weer het event FRIS!. Het was een mooie middag waarin meerdere personen projecten en ideeën over de toepassing van het waarderend perspectief centraal deelden. Nina ging met Ilonka Ronkes Agerbeek en bezoekers van hun class in gesprek over de vraag hoe je meer rust en ruimte in je werk kunt creëren. In deze blog geven zij food for thought door terug te blikken op hun gesprek.
vorige
1 2 3 ... 23 24 25
volgende