Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging

Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan.

Even voel ik medelijden - zijn verhaal is behoorlijk aangrijpend. Kwetsbaar is hij op dit moment. Ik ook. Ik zie frustratie, boosheid en eenzaamheid. En nog veel meer: hij straalt kracht uit, levenslust en vooral wijsheid.

 

In het moment kies ik ervoor die positieve kant te bekrachtigen. Te focussen op wat hem en mij een positief gevoel geeft. Nadat ik met hem deel wat ik zie begint hij te glimlachen. Hij voelt zich gezien. En het mooie is: ik ook. Een korte ontmoeting met betekenis voor ons allebei. De kunst van het leven zit in dit moment.

 

‘I see you’

Positief Onderwijs gaat precies hierover. Het koesteren en voeden van positieve eigenschappen of talenten van jongeren. Je talenten bestaan pas echt als ze door anderen gezien worden. Dan zijn ze van betekenis. Uiteindelijk willen we allemaal gezien worden; op het werk, in school en thuis. 

 

Docenten hebben dagelijks een immense invloed op de gesprekken in de klas, op de interactie met hun leerlingen. Het geven van positieve stimulansen maakt een groot verschil. Daarmee vergroot je het welzijn en geluk bij jongeren. Hoe vaak hebben we daar oog voor?

 

Je hart klopt

Train niet alleen je brein, maar ook je hart zegt psycholoog Martin Seligman. Wij zelf, maar ook jongeren weten maar al te goed hoe ze hun brein moeten trainen. Hoe meer we ons brein aanspreken, hoe minder ons hart de kans krijgt. Ons brein maakt dagelijks overuren. Luisteren, concentreren, stof tot je nemen, overdenken en produceren. En op naar het volgende moment – nog meer denkwerk.

 

Positief onderwijs is gericht op het trainen van hoofd én hart. Beide werken tenslotte samen. Ze zijn verbonden.

 

Levenskunst

Positief Onderwijs verder verweven in scholen om geluk en welzijn van jongeren te vergroten. Dat is een idee dat opvoeders, docenten en anderen mensen in het onderwijs aanspreekt. Ik denk dat we dit allemaal willen als we ons hart laten spreken: jongeren laten groeien vanuit hun talenten. Potentie ontketenen en jongeren ondersteunen door een positieve context te creëren. Geluk en welzijn als levenskunst voor leerlingen en voor onszelf.

 

Ik ben benieuwd hoe jij dagelijks het positieve verschil voor jongeren maakt? Je kunt jouw persoonlijk reactie ook naar mij toe mailen.

 

 

Inspirerend praktijkvoorbeeld

Geelong Grammar school in Australie heeft Positief Onderwijs in de hele manier van denken en doen in de school geïntegreerd. In de stijl van leidinggeven en samenwerken, maar ook in de (vak)lessen. Op hun website kun je meer over de werking hiervan zien en lezen.

 

Bronnen

 


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Leren in, rond en voor het werk

23 jan

Leren in, rond en voor het werk

Leren in ons werk doen we vaak automatisch, zonder er bewust mee bezig te zijn: een nieuwe app uitproberen, van je collega afkijken hoe je een slimme deal moet sluiten of een door proberen ontdekken hoe je een heftruck met de juiste snelheid wegzet. ...

Leren in organisaties: werk waar je warm van wordt

21 dec

Leren in organisaties: werk waar je warm van wordt

Mariel Rondeel werd geinterviewd op pwnet.nl over het boek Opleidingskunde: "Het creëren van een lerende organisatie is niet de exclusieve taak van opleidingskundigen of de afdeling Leren en Ontwikkelen. Kennisdelen en kritisch kijken naar je eigen opvattingen over werk, moeten worden gedragen...

Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

14 dec

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie
Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

Jongeren stellen zich in hun puberteit vaak wezenlijke vragen. Dat hoort bij alle emotionele en fysieke veranderingen die er plaatsvinden. Naast die grote veranderingen leren ze in diezelfde tijd ook redeneren. De antwoorden die ze vinden en de keuzes die ze maken vormen jongeren tot...

De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende