Slimmer worden door content curation

26 jun

Slimmer worden door content curation

Regelmatig bloggen wij hier over leren, ontwerpen en technologie. In dat kader bespraken we al eerder twee boeken die ons inspireren bij het werken en experimenteren rond deze thema's: The Accidental Instructional Designer  en Sprint. Deze keer willen we het hebben over content curation.

 

In het boek Leren in tijden van tweets, apps en likes omschrijven Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar content curation als: 'het opsporen, rubriceren, organiseren en delen van content over een specifiek thema'. Content curator is een nieuwe rol voor leerprofessionals, die samenhangt met de ontwikkeling naar meer zelfsturend leren. Om voortdurend en steeds sneller te leren, verbeteren en vernieuwen biedt het internet een onuitputtelijke bron van informatie. Echter, online is zoveel inhoud te vinden dat je er als lerende bijna in zou verdrinken. De content curator reikt de helpende hand door bronnen te verzamelen die voor jouw vakgebied of thema actueel en relevant zijn, daar eigen expertise aan toe te voegen en dit op een aantrekkelijke manier te delen.

 

Seek > Sense > Share model

Anders Pink biedt op internet een gids aan die je gratis kunt downloaden om kennis te maken met content curation. Hierin wordt regelmatig het Seek > Sense > Share model van Harold Jarche aangehaald. Dit model is erop gericht informatie te vinden, daar betekenis aan te verlenen en het vervolgens te delen. Jarche noemt dit Personal Knowledge Mastery (PKM). Hoewel dit model gericht is op individuen, is het ook goed van toepassing op teams of organisaties. 

 

Seek

Seek gaat over nieuwe informatie ontdekken. Elke dag wordt online heel veel nieuwe informatie gepubliceerd. Morgen is deze informatie mogelijk alweer verouderd. Logischerwijs schuilt in deze fase het gevaar van ‘information overload’. Hoe weet je nu welke informatie belangrijk voor je is en dat je niet iets mist?

 

Om deze overload voor te blijven is het belangrijk te filteren terwijl je zoekt. Dit kan door gebruik te maken van de intelligentie van zoekmachines als Google. Dit wordt machine filtering genoemd. Toch kunnen machines niet interpreteren of informatie relevant voor jou is. Daarom is ook een vorm van human filtering nodig. Denk hierbij aan informatie die door vrienden of experts op een vakgebied gedeeld wordt. Zij filteren bepaalde content dan al voor jou. 

 

Sense 

Het Sense gedeelte vergeten we nog wel eens. We zijn vaak geneigd informatie meteen te delen nadat we het gevonden hebben. Sense helpt om waarde toe te voegen aan de gevonden content. Het is belangrijk om gevonden informatie te valideren, samen te vatten en in je eigen context te plaatsen. 

 

De schrijvers van de gids 'Content curation for learning' benoemen een aantal manieren waarop je invulling kunt geven aan Sense:

  • Ga bij het lezen van nieuwe informatie elke 30 seconden na op welke manier dat wat je leest waardevol is. 
  • Plaats reacties bij onderdelen uit de content die relevant zijn voor jou of je organisatie. 
  • Verwijs naar andere content die interessant is om erbij te pakken. 
  • Lees content samen met anderen om hier vervolgens op te reflecteren en over te discussiëren. Op deze manier bouw je aan jullie gezamenlijke intelligentie.

 

Share 

Wanneer je de informatie hebt gevonden en er betekenis aan hebt verleend deel je de content met anderen. Hierbij is het van belang dat je goed nadenkt wanneer je dit doet, met wie en in welk netwerk. Je wilt natuurlijk dat je de mensen bereikt die echt iets gaan hebben aan de informatie die je deelt. Zorg er daarbij voor dat je de content deelt in een online omgeving die voor hen vertrouwd is, bijvoorbeeld via e-mail, social media of een intern netwerk.

 

Zo gaan wij ermee aan de slag

Op dit moment ontwikkelen we een online platform voor alumni van de FCE. We willen hen onder andere helpen om up to date te blijven rond de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Hiervoor moeten we het overzicht houden over al die ontwikkelingen. We willen de krachten bundelen met de alumni door samen met hen content te cureren. Op deze manier hebben we een veel bredere scope. Het model van Jarche kan ons hier goed bij helpen.

 

Verder gaan we persoonlijk door met content curation door bronnen over leren, ontwerpen en technologie te vinden en delen met volgers via Twitter, Linkedin en natuurlijk deze blog. Want daar leren we zelf heel veel van. We onderschrijven dan ook de constatering van Joitske en Sibrenne dat content curation een effectieve leerstrategie kan zijn. Op naar de volgende blog!

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

14 dec

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie
Positief onderwijs: van vastlopen naar vrij denken bij jongeren

Jongeren stellen zich in hun puberteit vaak wezenlijke vragen. Dat hoort bij alle emotionele en fysieke veranderingen die er plaatsvinden. Naast die grote veranderingen leren ze in diezelfde tijd ook redeneren. De antwoorden die ze vinden en de keuzes die ze maken vormen jongeren tot...

De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

2 okt

Door: Silvia Derom - profiel | Categorie: Inspiratie
Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

“Focus op één ding” “Kies gewoon iets” “Begin iets en maak het af” Focus is dé voorwaarde voor succes. Veelheid is wat afleidt van de focus, waardoor je “van alles een beetje kan, maar niets écht goed”. In deze overtuiging staan...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende