Systemisch werken, dynamiek van het geheel

30 jan

Systemisch werken, dynamiek van het geheel

Veel van onze (onbewuste) overtuigingen, gedragingen en patronen vinden hun oorsprong in de systemen waarin we zijn opgegroeid, waarin we leven en werken. Patronen die zich tonen in bijvoorbeeld extreme verantwoordelijkheid, strijdbaar zijn of een groot verloop proberen we vaak rationeel te verklaren, ook al hebben we het gevoel dat er meer speelt. Iets onderhuids, iets in de ‘onderstroom’, dat lastig te vatten is en moeilijk te ontrafelen valt. Een systemische kijk kan hier helpend zijn.

 

Bij systemisch werken nodig je een coachee of een team uit om met een systemische blik naar een vraag of situatie te kijken. Patronen en dynamieken in de organisatie of in de familie van herkomst worden dan eerder herkend. Dit perspectief laat ook zien waar spanningen en verstoorde verhoudingen vandaan komen en wat er veranderd kan worden om het systeem zo goed mogelijk te laten werken.

 

Voor ons is het een krachtige manier van werken waarbij nog veel te ontdekken valt. Het is interessant om systemisch te werken wanneer:

  • een probleem al langer bestaat;
  • een andere aanpak nog niet tot een volgende stap of oplossing heeft geleid;
  • de oorzaak niet meteen helder is;
  • er energie wegvloeit;
  • je jezelf, een ander of een team tot zijn recht wil laten komen met alle talenten die er zijn.

 

In dit artikel beschrijven wij hoe wij systemisch werk inzetten als adviseur en coach bij organisaties, teams en individuen.

 

 

Mocht je na het lezen van het artikel nog meer informatie willen: in april start het FCE Leertraject Talentgericht en Systemisch werken.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert. We...

Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs . Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je...

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

9 mei

Ontwerpen door de bril van functioneren en leren

Eind 2016 heeft de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen een advies uitgebracht dat van groot belang is voor leertrajecten in zorg en welzijn. De titel van het advies is 'Anders kijken, anders leren, anders doen: grensoverstijgend leren en opleiden in zorg en welzijn in het...

Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

3 apr

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

Wat zijn de mogelijkheden van leren met technologie? Hoe kunnen we dit verwerken in onze leer- en ontwerptrajecten? Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen verdiepen Mariël Rondeel en Arjan de Hoog zich in bronnen over dit onderwerp en delen zij ervaringen. Tot aan de...
vorige
1 2 3 ... 57 58 59
volgende