Systemisch werken, dynamiek van het geheel

30 jan

Systemisch werken, dynamiek van het geheel

Veel van onze (onbewuste) overtuigingen, gedragingen en patronen vinden hun oorsprong in de systemen waarin we zijn opgegroeid, waarin we leven en werken. Patronen die zich tonen in bijvoorbeeld extreme verantwoordelijkheid, strijdbaar zijn of een groot verloop proberen we vaak rationeel te verklaren, ook al hebben we het gevoel dat er meer speelt. Iets onderhuids, iets in de ‘onderstroom’, dat lastig te vatten is en moeilijk te ontrafelen valt. Een systemische kijk kan hier helpend zijn.

 

Bij systemisch werken nodig je een coachee of een team uit om met een systemische blik naar een vraag of situatie te kijken. Patronen en dynamieken in de organisatie of in de familie van herkomst worden dan eerder herkend. Dit perspectief laat ook zien waar spanningen en verstoorde verhoudingen vandaan komen en wat er veranderd kan worden om het systeem zo goed mogelijk te laten werken.

 

Voor ons is het een krachtige manier van werken waarbij nog veel te ontdekken valt. Het is interessant om systemisch te werken wanneer:

  • een probleem al langer bestaat;
  • een andere aanpak nog niet tot een volgende stap of oplossing heeft geleid;
  • de oorzaak niet meteen helder is;
  • er energie wegvloeit;
  • je jezelf, een ander of een team tot zijn recht wil laten komen met alle talenten die er zijn.

 

In dit artikel beschrijven wij hoe wij systemisch werk inzetten als adviseur en coach bij organisaties, teams en individuen.

 

 

Mocht je na het lezen van het artikel nog meer informatie willen: in april start het FCE Leertraject Talentgericht en Systemisch werken.

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

2 okt

Door: Silvia Derom - profiel | Categorie: Inspiratie
Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

“Focus op één ding” “Kies gewoon iets” “Begin iets en maak het af” Focus is dé voorwaarde voor succes. Veelheid is wat afleidt van de focus, waardoor je “van alles een beetje kan, maar niets écht goed”. In deze overtuiging staan...

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

28 sep

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

Praktische methode om tot gedeelde inzichten te komen Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Na afloop mogen meelezen met het rapport kan informatief zijn, maar leidt zelden tot leren. Het leren gaat een stuk gemakkelijker...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende