Uit de veranderpraktijk: een brede blik op je vraagstuk met AQAL

10 mei 16

Uit de veranderpraktijk: een brede blik op je vraagstuk met AQAL

In mijn werk als veranderadviseur kom ik vaak in aanraking met een vraagstuk dat je kunt typeren als een cultuurkwestie: de teams/afdelingen werken teveel als eilandjes, mensen spreken elkaar onvoldoende aan, er is een wens om meer ondernemend te worden…. Andere keren word ik gevraagd voor een verandertraject met de focus op gedrag: het ontwikkelen van verbindend leiderschap, of opgavegericht werken.

 

Elke keer als we verder gaan verkennen blijkt dat het nooit ‘alleen maar’ cultuur of gedrag is. Het helpt daarom bij de diagnose om een brede blik te pakken, even afstand te nemen en vanuit verschillende dimensies te kijken naar de verandervraag. De bril die mij daarbij helpt is het AQAL (All Quadrants All Levels) model van Ken Wilber. Een klassieker.

 

AQAL model

In dit model beschrijft Wilber vier facetten van een organisatie: gedrag, cultuur, intentie en systemen. Er zijn zichtbare elementen (systemen en gedrag) en onzichtbare - onder de waterlinie (cultuur en intentie). En sommige elementen zijn collectief, andere individueel.

 

De gedachte achter deze ‘integrale kaart’ is: elke interventie die slechts één van de vier elementaire facetten integreert is incompleet, aspectmatig en eenzijdig. Of (positief geformuleerd): elke ambitie of doelstelling valt uiteen in vier aspecten: persoonlijke ontwikkeling en leiderschap (individueel/innerlijk), competenties en gedrag (individueel/uiterlijk), cultuur en communicatie (collectief/innerlijk) en systemen en processen (collectief/uiterlijk). Om wezenlijke verandering te bewerkstelligen, dienen al deze aspecten van organisatie- en teamontwikkeling te worden verweven tot een integrale aanpak.

 

Samenhang

Door op deze manier te kijken naar de vraagstukken waar ik mee bezig ben, krijg ik de samenhang tussen alle acties, projecten en interventies in kaart. En kan ik zien wat er nog meer nodig is… Zo begeleid ik nu een team bij een samenwerkingsvraag. Maar nu is al duidelijk dat er meer nodig is dan interventies op het gedrag en de onderlinge verbinding van de teamleden. Ook in de systeemkant zijn in deze organisatie dingen op te lossen, wil dit team daadwerkelijk stappen kunnen zetten.

 

Niet alleen voor mij als adviseur, ook voor de klant kan het helpend zijn om gezamenlijk de integraliteit van een vraagstuk te onderzoeken. In al zijn eenvoud is het AQAL model daarbij een handige gesprekstool.

 

 

Dit blogje is deel van een reeks ‘Uit de Veranderpraktijk’. Hierin delen Ton ten Broeke en Marcel Kuhlmann enkele verandermodellen die zij veel benutten in hun praktijk als adviseur. Ton en Marcel verzorgen de leergang Veranderpraktijk waarin deze en andere modellen een plek hebben. Als deelnemer leer je diverse theorieën en tools kennen en toepassen om je eigen verandervraagstuk op te pakken. Zo ontwikkel je je ambacht als veranderaar.

Download AQAL_model.pdf (13 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

2 okt

Door: Silvia Derom - profiel | Categorie: Inspiratie
Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

“Focus op één ding” “Kies gewoon iets” “Begin iets en maak het af” Focus is dé voorwaarde voor succes. Veelheid is wat afleidt van de focus, waardoor je “van alles een beetje kan, maar niets écht goed”. In deze overtuiging staan...

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

28 sep

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

Praktische methode om tot gedeelde inzichten te komen Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Na afloop mogen meelezen met het rapport kan informatief zijn, maar leidt zelden tot leren. Het leren gaat een stuk gemakkelijker...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

Vooruit met de vooroordelen!

14 sep

Vooruit met de vooroordelen!

Het is de laatste dag van mijn vakantie. Ik blik vooruit naar de afspraken voor morgen, de eerste werkdag. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet zoveel zin in. Het vraagt altijd een zeker inspanning om de motor weer op te starten na een periode...
vorige
1 2 3 ... 58 59 60
volgende