Uitdagende ontwerpvraag? Wij bieden EHBO - Eerste Hulp Bij Ontwerpen

4 mrt 16

Uitdagende ontwerpvraag? Wij bieden EHBO - Eerste Hulp Bij Ontwerpen

Als enthousiaste ontwerpers van leerinterventies vinden we het leuk om te puzzelen op vragen en daar iets voor te bedenken. Zoals: hoe zorg ik ervoor dat mensen, die nieuw zijn in het vak van oncologie verpleegkundige, patiënten kunnen ondersteunen bij ingrijpende beslissingen over leven en dood? Of: hoe vertaal ik 150 verzamelde situaties over dilemma's in het werk van een stewardess in een aantrekkelijk en efficiënt leertraject?

 

Bij dit soort uitdagingen speuren we het internet af, kijken eens op Twitter en soms pakken we een boek uit de kast op zoek naar inspiratie. Maar liever sparren we erover met collega's en vakgenoten, of met mensen die we dagelijks tegenkomen. In de trein, bij de koffie, tijdens een overleg. Met elkaar praten over deze vragen leidt altijd tot nieuwe gezichtspunten. Wij leren daarvan, maar degene die met ons meedenkt ook. Dat is precies wat we met Eerste Hulp Bij Ontwerpen nastreven. Zelf wijzer worden door op een ontwerpvraag een reactie te formuleren die ons dwingt onze aanpak te expliciteren. En met onze reactie de vraagsteller verder helpen door een opening of ander perspectief te bieden.
 
We geven hier vast een voorproefje van een EHBOntwerp-vraag over prototyping.
 

Van het papier af komen

We kregen van iemand de vraag wat onze favoriete manieren zijn om met rapid prototyping verschillende ontwerpvarianten te testen. Rapid prototyping wil zeggen dat je al snel in het ontwerpproces prototypes maakt van de leerinterventie die je wilt inzetten. Zodat je dit kunt uitproberen en evalueren voordat je alles tot in de puntjes uitwerkt. De vraagsteller nodigde ons uit om onze ervaringen te delen met wat zij noemde: 'van het papier af komen'. Een uitdagende vraag, want we zijn verknocht aan tekst en taal. We dachten terug aan een interview dat we hadden met industrieel ontwerper Ineke Hans voor Het Ontwerpboek. Daarin heeft zij het over 'denken met je handen'.
 
Een kapstok, een gebouw, een logo of een website kun je allemaal snel materialiseren. Daarmee ben je al in de fase van rapid prototyping. Voor ons type ontwerpwerk is dat lastiger. Wij bouwen leerprocessen en daar kun je moeilijk een maquette van maken. Wel kun je een leerinterventie visualiseren. Bijvoorbeeld in de vorm van een storyboard, waarin je de leerervaring verbeeldt die iemand gaat meemaken. Of je illustreert de leerervaring met een fotoreportage of filmpje. Daarop kun je dan feedback vragen van toekomstige deelnemers.

 

Je kunt ook een stap verder gaan en onderdelen van je prototype uitproberen op de doelgroep zodat je het effect kunt testen. Dat hebben we bijvoorbeeld in een ontwerpweek bij een luchtvaartmaatschappij gedaan: toewerken naar drie leerinterventies die exemplarisch zijn voor de manier van werken in een nieuwe leergang. Die testinterventies hebben we uitgeprobeerd en daarna bijgesteld.
 

Prototyping als serie experimenten

Als het gaat over langdurige trajecten is een andere vorm van rapid prototyping mogelijk. Wij noemen dat kleine experimenten. De betekenis van een verandering is lang niet altijd te doorgronden. Laat staan dat je weet wat mensen daarvoor anders moeten doen en leren. De nieuwe situatie is er immers nog niet. Neem bijvoorbeeld een zorginstelling die zich wilde voorbereiden op de veranderingen die de Wet Maatschappelijke Ondersteuning met zich meebrengt. De vraag die we als ontwerpers dan aan de betrokkenen stellen is: welk eerste experiment zou je al kunnen doen, wetende dat dit er aan zit te komen? Waar dient zich de eerste kans aan om iets nieuws te proberen? Die vraag leidde ertoe dat verschillende mensen op verschillende plaatsen gingen experimenteren met anders werken. Vervolgens hebben we de tijd genomen om op de experimenten te reflecteren: wat leren we hiervan en wat zegt het over het volgende experiment? Zo'n verander-/leertraject biedt daarmee de ideale setting voor een serie experimenten die je kunt zien als rapid prototypes.
 

Nou, dit bedoelen we dus

Zo gaat Eerste Hulp Bij Ontwerpen dus in zijn werk. Jij stelt een vraag en wij puzzelen op de antwoorden.
 
Post je ontwerpvraag onderaan deze blog. Of tweet je vraag aan @erikdeen of @marielrondeel.
 



Reacties op dit item

Mooie blogpost!

Dan heb ik ook wel een vraag:

Hoe kan ik een cultuurverandering binnen een bedrijf blijvend prikkelen door spontaan in te zetten leerinterventies?
Door: Jonneke Jorissen | 21-04-2016 10:03
Mooie blogpost!

Dan heb ik ook wel een vraag:

Hoe kan ik een cultuurverandering binnen een bedrijf blijvend prikkelen door spontaan in te zetten leerinterventies?
Door: Jonneke Jorissen | 21-04-2016 10:03

Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


De impact van een leiderschapsprogramma

28 nov

De impact van een leiderschapsprogramma

Een leiderschapsprogramma ondersteunt managers in een grote internationale organisatie in hun ontwikkeling. In 2011 werd Kessels & Smit gevraagd om het programma te herontwerpen. In de afgelopen jaren ontvingen we veel positieve feedback van deelnemers en andere betrokkenen. We hadden echter nog geen compleet beeld...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

8 jun

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

Vorige week organiseerden we een ‘Make a Difference Event’. Geen jubileum of lustrumviering, geen strategische conferentie, maar een experiment om ruimte te creëren voor collectieve reflectie en onderzoek - door onszelf en anderen uit ons netwerk - naar de vraag: wat willen en kunnen we nog meer neerzetten om bij te dragen aan het welzijn en leervermogen van individuen, wijken en organisaties.

Het vorige blog beschreef de aanleiding en focus, hier een impressie van wat er gebeurde toen 250 betrokken en bevlogen mensen in één ruimte samen kwamen voor drie dagen, en we ze uitnodigden om hun verhalen, ideeën, vragen en dromen te delen en om te zetten in creativiteit….

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

7 jun

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

Het besef dat Kessels & Smit, The Learning Company 40 jaar geleden is opgericht, leidde vorige zomer tot een interessant gesprek in onze groep. Het idee van de verjaardag riep kernvragen op: onze (werk)wereld verandert in hoog tempo. Hoe kunnen we, trouw blijvend aan ons DNA, onze plek en bijdrage opnieuw ijken en herdefiniëren, helemaal passend bij wat er nu speelt en nodig is. Hoe zijn we de komende tijd het meest van waarde voor de omgeving waarin we leven en werken - waar zijn we van? Wat zijn onze kernkwaliteiten? Wat voor organisatie willen we zijn, waar willen we aan bijdragen? Kunnen we onszelf (nog een keer opnieuw) heruitvinden, terwijl we tegelijk onszelf blijven?

Nadenkend over hoe we dat wilden aanpakken kwamen we al snel tot het idee dat we deze zoektocht niet alleen wilden oppakken. We besloten anderen uit ons netwerk, met gelijkaardige dromen en vragen, uit te nodigen. Niet om met ons mee te denken over onze vragen, maar om tegelijk met ons hun eigen zoektocht vorm te geven – zodat we met elkaar een soort collectieve ruimte voor onderzoek en nieuwe ideeën zouden maken. Een bubbel van creatieve energie, waarbij je elkaar inspireert. Met anderen erbij zouden we meer uitgedaagd worden om buiten onze bestaande kaders te denken, zo redeneerden we. Bovendien waren we enthousiast over het idee dat we met onze vragen (en niet met eventuele antwoorden of plannen) ruimte zouden kunnen maken voor het zoekproces van anderen.
vorige
1 2 3 ... 27 28 29
volgende