boekwaarderendleren 2

Waarderend leren in het onderwijs


Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs. Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je motivatie en talenten van leerlingen kunt versterken en hoe je als docent je eigen lesplezier én dat van de leerlingen kunt vergroten. In deze blog lees je meer over ons boek waarin we ingaan op thema’s als talent en motivatie.

 

Wat is waarderend leren?

Bij een waarderend leerproces richt je de aandacht op wat werkt en onderzoek je hoe je juist dat kunt versterken. Je kijkt naar behaalde successen en de aanwezige energiebronnen, kwaliteiten en ambities van kinderen en volwassenen en waardeert zodoende dat wat er is. Daar worden leerprocessen niet alleen effectiever, maar ook leuker van.

 

De afgelopen jaren zijn we veel docenten en scholen tegengekomen die vanuit dit idee werken. We zagen scholen die werkten aan een cultuur van waarderend leren door in te zetten op thema’s als motivatie, talent, welbevinden en mindset. Ze vonden manieren om in hun (mentor)lessen onderwerpen als zelfvertrouwen en talenten van leerlingen te bespreken en organiseren gesprekken met ouders en leerlingen op zo’n manier dat het de motivatie van leerlingen vergroot.

 

Naast deze succesvoorbeelden maakten scholen ons ook deelgenoot van hun dilemma’s en de stappen die ze nog willen zetten op het gebied van waarderend leren. Door met hen op te trekken, werd onze visie en taal over waarderend leren rijker. Tijdens het schrijven werkten we samen met een groep enthousiaste docenten die de waarderende werkvormen uit het boek uitprobeerden in de klas. 

 

Direct aan de slag met waarderend leren

Waarderend leren in het voortgezet onderwijs is hierdoor een boek geworden waarmee docenten die het beste in leerlingen naar boven willen halen meteen aan de slag kunnen. We gaan uitgebreid in op waarderend leren en maken recente inzichten uit de positieve psychologie toepasbaar voor de onderwijspraktijk. We delen inzichten en werkvomen op zes thema’s: talent, mindset, motivatie, geluk, het ondersteunen bij keuzeprocessen en het versterken van een positieve groepsdynamiek in de klas.

 

Het boek biedt daarnaast ook interviews en inspiratietips. Ben je nieuwsgierig naar het boek? Je kunt het boek hier bestellen. Je kunt ook kijken op de website www.waarderend-leren.nl  Daar vind je een voorproefje en allerlei materiaal dat je kunt gebruiken.

 

 

Wil je weten hoe je waarderend leren op jouw school in de praktijk kan brengen? En leren hoe andere scholen dat doen? Op vrijdagmiddag 23 juni 2017 organiseren we vanuit Take a Step het event FRIS! voor iedereen die werkt in het onderwijs. Je bent van harte welkom.