Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs. Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je motivatie en talenten van leerlingen kunt versterken en hoe je als docent je eigen lesplezier én dat van de leerlingen kunt vergroten. In deze blog lees je meer over ons boek waarin we ingaan op thema’s als talent en motivatie.

 

Wat is waarderend leren?

Bij een waarderend leerproces richt je de aandacht op wat werkt en onderzoek je hoe je juist dat kunt versterken. Je kijkt naar behaalde successen en de aanwezige energiebronnen, kwaliteiten en ambities van kinderen en volwassenen en waardeert zodoende dat wat er is. Daar worden leerprocessen niet alleen effectiever, maar ook leuker van.

 

De afgelopen jaren zijn we veel docenten en scholen tegengekomen die vanuit dit idee werken. We zagen scholen die werkten aan een cultuur van waarderend leren door in te zetten op thema’s als motivatie, talent, welbevinden en mindset. Ze vonden manieren om in hun (mentor)lessen onderwerpen als zelfvertrouwen en talenten van leerlingen te bespreken en organiseren gesprekken met ouders en leerlingen op zo’n manier dat het de motivatie van leerlingen vergroot.

 

Naast deze succesvoorbeelden maakten scholen ons ook deelgenoot van hun dilemma’s en de stappen die ze nog willen zetten op het gebied van waarderend leren. Door met hen op te trekken, werd onze visie en taal over waarderend leren rijker. Tijdens het schrijven werkten we samen met een groep enthousiaste docenten die de waarderende werkvormen uit het boek uitprobeerden in de klas. 

 

Direct aan de slag met waarderend leren

Waarderend leren in het voortgezet onderwijs is hierdoor een boek geworden waarmee docenten die het beste in leerlingen naar boven willen halen meteen aan de slag kunnen. We gaan uitgebreid in op waarderend leren en maken recente inzichten uit de positieve psychologie toepasbaar voor de onderwijspraktijk. We delen inzichten en werkvomen op zes thema’s: talent, mindset, motivatie, geluk, het ondersteunen bij keuzeprocessen en het versterken van een positieve groepsdynamiek in de klas.

 

Het boek biedt daarnaast ook interviews en inspiratietips. Ben je nieuwsgierig naar het boek? Je kunt het boek hier bestellen. Je kunt ook kijken op de website www.waarderend-leren.nl  Daar vind je een voorproefje en allerlei materiaal dat je kunt gebruiken.

 

 

Wil je weten hoe je waarderend leren op jouw school in de praktijk kan brengen? En leren hoe andere scholen dat doen? Op vrijdagmiddag 23 juni 2017 organiseren we vanuit Take a Step het event FRIS! voor iedereen die werkt in het onderwijs. Je bent van harte welkom.


Andere interessante blogs op het thema “Leuk” voor jou geselecteerd:


Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

Vooruit met de vooroordelen!

14 sep

Vooruit met de vooroordelen!

Het is de laatste dag van mijn vakantie. Ik blik vooruit naar de afspraken voor morgen, de eerste werkdag. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet zoveel zin in. Het vraagt altijd een zeker inspanning om de motor weer op te starten na een periode...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert. We...

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

3 apr

SPRINT Baanbrekende oplossingen binnen vijf dagen

Wat zijn de mogelijkheden van leren met technologie? Hoe kunnen we dit verwerken in onze leer- en ontwerptrajecten? Nieuwsgierig naar het antwoord op deze vragen verdiepen Mariël Rondeel en Arjan de Hoog zich in bronnen over dit onderwerp en delen zij ervaringen. Tot aan de...

Opleidingskunde: compleet vernieuwde derde druk in aantocht

2 mrt

Opleidingskunde: compleet vernieuwde derde druk in aantocht

Deze zomer verschijnt een fonkelnieuwe uitgave van het boek Opleidingskunde. Geen herziene editie maar een totale, inhoudelijke 'make-over' van deze klassieker over ons vak. Deze blog biedt vast een kijkje in het nieuwe boek en maakt duidelijk waarom je dit niet mag missen. Een...
vorige
1 2 3 ... 23 24 25
volgende