Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs. Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je motivatie en talenten van leerlingen kunt versterken en hoe je als docent je eigen lesplezier én dat van de leerlingen kunt vergroten. In deze blog lees je meer over ons boek waarin we ingaan op thema’s als talent en motivatie.

 

Wat is waarderend leren?

Bij een waarderend leerproces richt je de aandacht op wat werkt en onderzoek je hoe je juist dat kunt versterken. Je kijkt naar behaalde successen en de aanwezige energiebronnen, kwaliteiten en ambities van kinderen en volwassenen en waardeert zodoende dat wat er is. Daar worden leerprocessen niet alleen effectiever, maar ook leuker van.

 

De afgelopen jaren zijn we veel docenten en scholen tegengekomen die vanuit dit idee werken. We zagen scholen die werkten aan een cultuur van waarderend leren door in te zetten op thema’s als motivatie, talent, welbevinden en mindset. Ze vonden manieren om in hun (mentor)lessen onderwerpen als zelfvertrouwen en talenten van leerlingen te bespreken en organiseren gesprekken met ouders en leerlingen op zo’n manier dat het de motivatie van leerlingen vergroot.

 

Naast deze succesvoorbeelden maakten scholen ons ook deelgenoot van hun dilemma’s en de stappen die ze nog willen zetten op het gebied van waarderend leren. Door met hen op te trekken, werd onze visie en taal over waarderend leren rijker. Tijdens het schrijven werkten we samen met een groep enthousiaste docenten die de waarderende werkvormen uit het boek uitprobeerden in de klas. 

 

Direct aan de slag met waarderend leren

Waarderend leren in het voortgezet onderwijs is hierdoor een boek geworden waarmee docenten die het beste in leerlingen naar boven willen halen meteen aan de slag kunnen. We gaan uitgebreid in op waarderend leren en maken recente inzichten uit de positieve psychologie toepasbaar voor de onderwijspraktijk. We delen inzichten en werkvomen op zes thema’s: talent, mindset, motivatie, geluk, het ondersteunen bij keuzeprocessen en het versterken van een positieve groepsdynamiek in de klas.

 

Het boek biedt daarnaast ook interviews en inspiratietips. Ben je nieuwsgierig naar het boek? Je kunt het boek hier bestellen. Je kunt ook kijken op de website www.waarderend-leren.nl  Daar vind je een voorproefje en allerlei materiaal dat je kunt gebruiken.

 

 

Wil je weten hoe je waarderend leren op jouw school in de praktijk kan brengen? En leren hoe andere scholen dat doen? Op vrijdagmiddag 23 juni 2017 organiseren we vanuit Take a Step het event FRIS! voor iedereen die werkt in het onderwijs. Je bent van harte welkom.


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

8 jun

MADE als plek om uit te wisselen en te ontwerpen - 2

Vorige week organiseerden we een ‘Make a Difference Event’. Geen jubileum of lustrumviering, geen strategische conferentie, maar een experiment om ruimte te creëren voor collectieve reflectie en onderzoek - door onszelf en anderen uit ons netwerk - naar de vraag: wat willen en kunnen we nog meer neerzetten om bij te dragen aan het welzijn en leervermogen van individuen, wijken en organisaties.

Het vorige blog beschreef de aanleiding en focus, hier een impressie van wat er gebeurde toen 250 betrokken en bevlogen mensen in één ruimte samen kwamen voor drie dagen, en we ze uitnodigden om hun verhalen, ideeën, vragen en dromen te delen en om te zetten in creativiteit….

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

7 jun

Over MADE: ons Make a Difference Event - 1

Het besef dat Kessels & Smit, The Learning Company 40 jaar geleden is opgericht, leidde vorige zomer tot een interessant gesprek in onze groep. Het idee van de verjaardag riep kernvragen op: onze (werk)wereld verandert in hoog tempo. Hoe kunnen we, trouw blijvend aan ons DNA, onze plek en bijdrage opnieuw ijken en herdefiniëren, helemaal passend bij wat er nu speelt en nodig is. Hoe zijn we de komende tijd het meest van waarde voor de omgeving waarin we leven en werken - waar zijn we van? Wat zijn onze kernkwaliteiten? Wat voor organisatie willen we zijn, waar willen we aan bijdragen? Kunnen we onszelf (nog een keer opnieuw) heruitvinden, terwijl we tegelijk onszelf blijven?

Nadenkend over hoe we dat wilden aanpakken kwamen we al snel tot het idee dat we deze zoektocht niet alleen wilden oppakken. We besloten anderen uit ons netwerk, met gelijkaardige dromen en vragen, uit te nodigen. Niet om met ons mee te denken over onze vragen, maar om tegelijk met ons hun eigen zoektocht vorm te geven – zodat we met elkaar een soort collectieve ruimte voor onderzoek en nieuwe ideeën zouden maken. Een bubbel van creatieve energie, waarbij je elkaar inspireert. Met anderen erbij zouden we meer uitgedaagd worden om buiten onze bestaande kaders te denken, zo redeneerden we. Bovendien waren we enthousiast over het idee dat we met onze vragen (en niet met eventuele antwoorden of plannen) ruimte zouden kunnen maken voor het zoekproces van anderen.

Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

6 mrt



...
vorige
1 2 3 ... 27 28 29
volgende