Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs. Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je motivatie en talenten van leerlingen kunt versterken en hoe je als docent je eigen lesplezier én dat van de leerlingen kunt vergroten. In deze blog lees je meer over ons boek waarin we ingaan op thema’s als talent en motivatie.

 

Wat is waarderend leren?

Bij een waarderend leerproces richt je de aandacht op wat werkt en onderzoek je hoe je juist dat kunt versterken. Je kijkt naar behaalde successen en de aanwezige energiebronnen, kwaliteiten en ambities van kinderen en volwassenen en waardeert zodoende dat wat er is. Daar worden leerprocessen niet alleen effectiever, maar ook leuker van.

 

De afgelopen jaren zijn we veel docenten en scholen tegengekomen die vanuit dit idee werken. We zagen scholen die werkten aan een cultuur van waarderend leren door in te zetten op thema’s als motivatie, talent, welbevinden en mindset. Ze vonden manieren om in hun (mentor)lessen onderwerpen als zelfvertrouwen en talenten van leerlingen te bespreken en organiseren gesprekken met ouders en leerlingen op zo’n manier dat het de motivatie van leerlingen vergroot.

 

Naast deze succesvoorbeelden maakten scholen ons ook deelgenoot van hun dilemma’s en de stappen die ze nog willen zetten op het gebied van waarderend leren. Door met hen op te trekken, werd onze visie en taal over waarderend leren rijker. Tijdens het schrijven werkten we samen met een groep enthousiaste docenten die de waarderende werkvormen uit het boek uitprobeerden in de klas. 

 

Direct aan de slag met waarderend leren

Waarderend leren in het voortgezet onderwijs is hierdoor een boek geworden waarmee docenten die het beste in leerlingen naar boven willen halen meteen aan de slag kunnen. We gaan uitgebreid in op waarderend leren en maken recente inzichten uit de positieve psychologie toepasbaar voor de onderwijspraktijk. We delen inzichten en werkvomen op zes thema’s: talent, mindset, motivatie, geluk, het ondersteunen bij keuzeprocessen en het versterken van een positieve groepsdynamiek in de klas.

 

Het boek biedt daarnaast ook interviews en inspiratietips. Ben je nieuwsgierig naar het boek? Je kunt het boek hier bestellen. Je kunt ook kijken op de website www.waarderend-leren.nl  Daar vind je een voorproefje en allerlei materiaal dat je kunt gebruiken.

 

 

Wil je weten hoe je waarderend leren op jouw school in de praktijk kan brengen? En leren hoe andere scholen dat doen? Op vrijdagmiddag 23 juni 2017 organiseren we vanuit Take a Step het event FRIS! voor iedereen die werkt in het onderwijs. Je bent van harte welkom.


Andere interessante blogs op het thema “Kessels & Smit” voor jou geselecteerd:


Verlangen naar veelheid

20 apr

Verlangen naar veelheid

In mijn job ondersteun ik mensen om meer mindful in het werk en in het leven te staan. En vragen die steevast terugkomen zijn: Hoe kan ik minder nadenken? Hoe kan ik mijn stress verminderen? Hoe kan ik minder hooi op mijn vork nemen? Less...

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

13 apr

Het leerpotentieel van relationeel ontwerpen

Of het nu gaat om cabinepersoneel in een vliegtuig of leidinggevenden in een supermarktorganisatie, voor iedereen geldt dat beter worden in je vak het beste werkt als het leertraject je voorbereidt op het echte werk. Niet ‘eerst theorie en dan praktijk’ maar direct leren in...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

6 mrt



...

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

1 dec

De impact van een kort leertraject gericht op talentontwikkeling

Naar aanleiding van een kort leertraject deden we een impactonderzoek onder de 26 deelnemers. Het doel van dit onderzoek was nagaan in hoeverre de workshop leidde tot concrete opbrengsten in het werk van de deelnemers. Twee bijeenkomsten en een talentenscan De workshop was...

De stad als spiegel

17 nov

De stad als spiegel

Sofie Hendrikx en Kris Snick zijn beide gepassioneerd door de energie, creativiteit en innovatie die ontstaat in steden. Terwijl we voor een teambuilding of het oplossen van een complex probleem vaak de rust en bezinning van de hei opzoeken, kiezen Sofie en Kris ervoor om teamdagen en interventies ook midden in de complexiteit en dynamiek van de stad te organiseren. Want net zoals de natuur, is de stad een bron voor leren en ontwikkeling.

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

10 nov

Nieuw onderzoek: aandacht voor talent in de gesprekscyclus

Wat is het effect als leidinggevenden en medewerkers expliciet aandacht besteden aan het inzetten van ieders talent? Dat onderzochten we ruim een jaar geleden in een project met de Universiteit Tilburg. We zagen veel positieve effecten . Nu zijn we een stap verder en willen...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

22 okt



...

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

13 sep

Leren door te experimenteren. Vier bouwstenen die helpen om jouw eigen experiment te starten

Sinds vijf jaar ontwerpt en faciliteert Kessels & Smit een leiderschapsprogramma voor een grote organisatie in de detailhandel. Het programma is sterk verankerd in de werkpraktijk en ondersteunt deelnemers om meer te experimenteren en reflecteren in hun dagelijkse werk.
vorige
1 2 3 ... 26 27 28
volgende