Suzanne Verdonschot web

Suzanne Verdonschot


Nederland, Duitsland

Serieuze dingen als vernieuwing moet je leuk maken

Het mooiste project dat ik heb gedaan tot nu toe is een project voor een grote supermarktketen. De ene winkel was succesvoller dan de andere, en het was niet duidelijk waar dat precies door kwam. De managers (en eerlijk gezegd ik zelf ook) wilden weten wat succesfactoren waren. Om die op te sporen zijn we de winkelvloer op gegaan, om met mensen hun werk en aanpakken te analyseren. We hebben dat proces met opzet heel leuk gemaakt, en ook producten gemaakt: boekjes, posters,... Dat gaf veel energie en bood de mogelijkheid om op nieuwe manieren te kijken naar de werkelijkheid. Zo ontstonden nieuwe ideeën om de winkels slimmer en beter in te richten.

 

Ik faciliteer het leren van mensen in hun werk. Zodat ze slimme oplossingen kunnen bedenken. Daarbij kies ik vaak voor onderzoek als aanpak. Dat is een prachtige manier om dingen in beweging te zetten. De kracht van nieuwsgierigheid kan ik op die manier goed gebruiken: wat wil je echt weten? Door onderzoek bouw je bovendien verder op wat er al is. Er zijn al zoveel mooie dingen maar we zien dat niet altijd in de drukte van alledag. Door datgene wat er al is in kaart te brengen, of anders te bezien, komen er meteen nieuwe ideeën los. Die zijn er vaak al, die hoef ík niet te bedenken.

 

Mijn promotie-onderzoek gaat hier ook over: hoe ontwerp je processen op de werkplek waarin mensen ‘kennisproductief’ kunnen zijn? De principes die daarin naar voren komen kan ik direct in mijn werk als adviseur toepassen.

 

In de toekomst wil ik die combinatie blijven houden. Onderzoek doen, dicht bij de werkplek van mensen. En daar dan direct dingen in beweging te zetten.