Innoveren - Broeden - Vernieuwen

19 nov 09

Innoveren - Broeden - Vernieuwen

Voor heel wat organisaties is innovatie en ondernemerschap belangrijk. De overheid biedt organisaties op verschillende manieren ondersteuning om de innovatiekracht binnen organisaties aan te wakkeren. Toch klagen managers vaak over het feit dat hun mensen onvoldoende innovatief zijn, te weinig ondernemend zijn, ... Tegelijkertijd wordt meer en meer duidelijk dat organisaties - die vaak heel erg vanuit de waarde 'controle' zijn vorm gegeven - niet meteen de beste plekken zijn om ondernemend of innovatief te zijn. Als organisaties willen dat hun medewerkers een ander spel (leren) spelen, dan zal er ook moeten gekeken worden naar de regels van het spel ...

 

Binnen dit kader 'klikken' de volgende drie boeken - die ik hierna kort zal toelichten - netjes in elkaar :

  • "Mijn organisatie is een oerwoud," van Jef Staes (2007)
  • "Samen vernieuwen in de praktijk," van Suzanne Verdonschot, Paul Keursten & Marloes van Rooij (2009)
  • "De broedfactor : betrokkenheid aanwakkeren in organisaties en samenleving," van Peter Camp (2009)


Een goed verhaal als eye-opener

De "red monkey" metafoor is ondertussen goed verspreid in Vlaanderen. Het is een schitterende metafoor om het gesprek over innovatie-remmende en innovatie-stimulerende factoren in organisaties aan te gaan. "Red Monkeys" zijn nieuwe ideëen en vaak nog heel kwetsbaar ... en toch vaak bedreigend voor de gevestigde orde. In die zin zitten de meeste organisaties vol met mechanismes die creativiteit en ondernemerschap doden. Vaak is het aantal "red monkey hunters" groter dan het aantal "red monkey breeders". In "Mijn organisatie is een oerwoud," krijg je een hele reeks handvatten aangereikt om op dat vlak aan de slag te gaan ...

 

U weze gewaarschuwd

"Pas op : innovatie is een lastig te voorspellen proces. Gebruik van deze toolbox kan tot ernstige verstoringen van de dagelijkse orde leiden en verrassende resultaten opleveren," bloklettert Suzanne Verdonschot op de Toolbox die ze samen met enkele collega's ontwikkelde n.a.v. haar proefschrift "Learning to Innovate". Haar onderzoek was opgezet langs de volgende twee vragen : 

 

  • Welke factoren bevorderen de leerprocessen die leiden tot verbeteringen en vernieuwingen ?
  • Kunnen we deze factoren gebruiken om een leeromgeving te ontwerpen die innovatie ondersteunt ?

 

De toolbox is de pragmatische vertaling van haar proefschrift en zit vol praktisch materiaal om in je organisatie aan de slag te gaan rond het thema "innovatie".

 

Broedplaatsen - Groetplaatsen

Een vijftal jaar geleden leerde ik de "matrixmethode" ontwikkeld door Peter Camp kennen. Het is een handige en snelle manier om op een interactieve manier een organisatie-analyse te maken en te vertalen tot een aantal concrete, gerichte acties. Ik werkte er zelf al meerdere malen mee. Net op die manier kwam Peter Camp - n.a.v. zijn meest recente boek - bij mij en een ex-collega, Serge Ornelis, terecht voor een interview over "broedplaatsen". Een "broedplaats" is een plek waar mensen elkaar in vrijheid ontmoeten en op een gelijkwaardige en bezielde manier bouwen aan de toekomst. Daartegenover staan "groetplaatsen". Dat zijn plaatsen waar alles geregeld is en waar "broeden" eerder ongewenst is. Met zijn boek geeft Peter Camp inzicht in hoe je "broedplaatsen" kan creëren in zowel organisaties en samenleving. Zijn boek biedt heel wat inspiratie om te broeden ... en samen met de twee vorige geeft het voldoende handvaten en duiding om - doelbewust - één en ander op z'n kop te zetten ...


Reageer op dit item

Naam

E-mail

Reactie

 


Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

22 sep

Een activerende kick-off voor je onderzoek organiseren

Ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen Als je onderzoek doet in een organisatie, is het de bedoeling dat iemand van de inzichten uit het onderzoek leert. Het is daarom zaak om leerzame manieren van werken te kiezen tijdens het onderzoek en voor de presentatie...

Vooruit met de vooroordelen!

14 sep

Vooruit met de vooroordelen!

Het is de laatste dag van mijn vakantie. Ik blik vooruit naar de afspraken voor morgen, de eerste werkdag. Eerlijk gezegd heb ik er nog niet zoveel zin in. Het vraagt altijd een zeker inspanning om de motor weer op te starten na een periode...

De Weegschaal

21 aug

De Weegschaal

Leren op de werkplek is efficiënter dan het aanbieden van formele trainingen. Vooral als het gaat om leren van werkgerelateerde vaardigheden en kennis. De vraag voor veel organisaties is hoe ze het leren op de werkplek kunnen inrichten. Onderzoek op dit vlak laat...

Feedback

7 aug

Door: Theo Visser - profiel | Categorie: Inspiratie
Feedback

Als HRD-adviseur zou ik dol moeten zijn op feedback. Het is informatie over mezelf waar ik mijn voordeel mee kan doen, nietwaar? Feedback is een cruciaal onderdeel van het leerproces. Hoe meer feedback hoe beter, zou je denken. Toch vind ik het, net als zoveel...

Dit item is niet beschikbaar in het Nederlands.

24 jul



...

Neem je talenten onder de loep

20 jun

Neem je talenten onder de loep

Weet jij eigenlijk waar je goed in bent? Heb je al eens stil gestaan bij wat jou energie geeft en wat energie vreet? Wat zijn die activiteiten waar je naar uitkijkt of waarbij je de tijd uit het oog verliest? ...

Wie schrijft, die leert

30 mei

Wie schrijft, die leert

Schrijven, het is zo’n ding waar veel mensen een romantisch beeld bij hebben. Iets wat veel mensen graag goed willen kunnen. Want wie schrijft, die blijft, is de volkswijsheid. Wij ontdekten de afgelopen maanden een ander, interessant fenomeen. Wie schrijf, die leert. We...

Waarderend leren in het onderwijs

11 mei

Waarderend leren in het onderwijs

Afgelopen maand verscheen het boek Waarderend leren in het voortgezet onderwijs . Samen met Annechien van Buurt en Eefje Teeuwisse werk ik op steeds meer scholen die een positieve draai willen maken in het onderwijs. Scholen die het willen hebben over de vraag hoe je...
vorige
1 2 3 ... 58 59 60
volgende