Jeugdhulp is gebaat bij sterke samenwerking met partners

3 jul 14

Jeugdhulp is gebaat bij sterke samenwerking met partners

Op een drukke dag, tussen de bedrijven door belde Marjan mij op. Ze vertelde dat ze een idee had dat we moésten uitwerken. Ik was onmiddellijk enthousiast. We zijn nu enkele maanden verder en het ontwerp van ‘Jeugdhulp op toernee’ is af. Het is een leertraject bedoeld voor mensen uit de Jeugdzorg. Het leertraject gaat helemaal uit van de kracht van nieuwsgierigheid. Deelnemers bereiden een werkbezoek bij een partnerorganisatie of collega voor met de bedoeling hiervan te leren en mensen te leren kennen. Hier kun je direct je voordeel mee doen in je eigen praktijk, juist nu de decentralisatie nieuwe vragen met zich mee brengt en andere samenweringen met partners in de gemeente.

 

Deze blog doet verslag van een interview met Marjan Besemer over de oorsprong van dit traject. Marjan werkt bij het William Schrikker Expertisecentrum als adviseur leren en ontwikkelen.

 

Wanneer begon het bij jou te kriebelen?

"Het begon allemaal toen ik een casuïstiekbespreking bijwoonde als nieuwsgierige toehoorder. Zo’n bijeenkomst duurt twee-en-een-half uur. Ik was er het eerste deel bij. Zo’n bespreking wordt gebruikt om enkele kinderen diepgaand te bespreken”.

 

Hoe raakte je verzeild bij die bespreking?

"Ik werk bij een expertisecentrum binnen de jeugdzorg. Het gevaar is dat je bij dat type werk de voeling met de eigenlijke praktijk - waar het allemaal gebeurt - verliest. Vandaar dat ik dit casusoverleg bijwoonde. Ik schuif ook wel eens aan bij een teamoverleg. Meestal luister ik gewoon mee. Vooraf vraag ik meestal wel of ik een vraag mag stellen".

Goed, en wat gebeurde er tijdens dit overleg dat jou aan het denken zette?

"Het viel mij op dat de casuïstiek ging over onbegrip bij samenwerkingspartners. Het ging om een meisje van 16 waar zorgen over waren. Het team besprak dit. Ze hadden het erover dat de school eigenlijk niet deed niet wat ze moest doen en dat de opvoedpoli misschien wel wat voor de vader van dat meisje kon betekenen maar niks kon doen omdat er geen ‘hulpvraag’ was. De gezinsvoogd hoopte juist dat de medewerker van die opvoedpoli toch wat meer initiatief zou nemen. Ik dacht bij mezelf 'Wat werken de begeleiders toch vanuit verschillende posities. Waar de één juist in actie komt in opdracht van een kinderrechter, kan de ander pas iets gaan betekenen als de betrokkene zelf een vraag neerlegt en om hulp vraagt. Dat levert tussen die hulpverleners onderling wel eens verwarring en onbegrip op. Ter plekke ontstond het idee om eens op een andere manier met de medewerker van de opvoedpoli contact te leggen. Niet direct vanwege de hulp voor dat meisje, maar gewoon om wat meer inzicht te krijgen in elkaars werk en elkaars positie. Elkaar leren kennen buiten de reguliere overleggen om".

Een kijkje in de keuken van de opvoedpoli dus?

“Ja precies, dat was het idee. Zo kun je begrip krijgen voor elkaars positie. Een keer zonder dat de aanleiding direct een cliënt is. De jeugdzorgwerker is een regisseur die een rol heeft in het afstemmen op elkaar van verschillende partijen. Helemaal nu in 2015 nog veel meer samengewerkt moet worden in wijkteams. Mijn idee is dat zodra je nauwer contact hebt met mensen, je elkaar ook gemakkelijker kunt vinden en beter een beroep kunt doen op elkaar".

Zijn de partijen die jongeren begeleiden zo onbekend met elkaar?
"Als jeugdwerker heb je soms wel twintig kinderen onder je hoede. Kinderen wonen soms thuis, soms bij pleegouders, soms in een instelling. Je bent ervoor verantwoordelijk dat het kind veilig kan opgroeien dus ga je er regelmatig naartoe. Je leert vanzelf de andere betrokkenen kennen – want vaak zijn er meerdere hulpverleners of instanties betrokken bij een gezin. Dat kan de buurtregisseur zijn, de huisarts, de woningbouwvereniging maar ook de leerkracht van school of de begeleider van een pleeggezin. Het zou de begeleiding ten goede kunnen komen als je een goede samenwerking hebt met deze partijen. Als je elkaar makkelijk weet te vinden als je elkaar nodig hebt. En als je van elkaar weet wat je wel en wat je niet kunt doen voor een kind of jongere". 

Je bent zelf ook wel nieuwsgierig, niet?
“Ja, zeker! Ik wilde vroeger journalist worden. Het leek me mooi dat je dan overal kunt binnenstappen en vragen kunt stellen. In dit leertraject maak je gebruik van die nieuwsgierigheid maar dan zonder de kritische rol van journalisten. Je bent niet bezig om iets aan de kaak te stellen maar om leren tussen partijen te bevorderen. Ik hoop van harte dat ik met de nieuwsgierigheid van mijzelf straks ook de deelnemers kan uitnodigen om op onderzoek uit te gaan”.


Wil je meer informatie over het leertraject? De eerste bijeenkomst gaat van start op dinsdag 23 september.

 

In deze reeks verscheen ook 'Drie ontwerpprincipes om te ontwerpen voor nieuwsgierigheid' en 'Een 'kijkje in een heel andere wereld’ kan leren bevorderen'..

Download Scholingsgids-Jeugdhulp_op_tournee1.pdf (135 KB)

Andere interessante blogs op het thema “Inspiratie” voor jou geselecteerd:


Positief Onderwijs: beweging

7 nov

Door: Sanne Netten - profiel | Categorie: Inspiratie Leuk
Positief Onderwijs: beweging

Mijn beweging Op het perron wacht ik op de trein. Toevallig raak ik in gesprek met een jongen. Hij is 20 jaar en vertelt me dat hij dakloos is. Ik luister naar zijn verhaal en kijk hem nog eens goed aan. Even voel...

Verdraaid

2 nov

Verdraaid

Op dit moment ben ik bij verschillende gemeentes aan de slag rondom ‘werken vanuit de bedoeling’. Het is bijzonder te merken dat dit echt leeft bij de mensen. De gesprekken zijn soms verhit. Er komen tal van voorbeelden langs over situaties die toch niet echt...

Je stinkende best doen

19 okt

Je stinkende best doen

Ik zit in het oude Luxor Theater bij de première van de voorstelling Beter van Maarten van der Weijden. Hij vertelt zijn levensverhaal. Of eigenlijk: twee verhalen die met elkaar verweven zijn. Het ene verhaal gaat over de leukemie die hij op jonge leeftijd heeft...

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

12 okt

Energie in je werk door oog te hebben voor wat je al hebt bereikt: The Progress Principle

Afgelopen september verscheen in het NRC een interview met de Amerikaanse hoogleraar Teresa Amabile . Haar boek ‘The Progress Principle’ was een tijdje terug voor mij een echte eye opener. Ze laat hierin overtuigend zien dat het boeken van vooruitgang ons als mens motiveert en...

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

5 okt

De presentatie van je onderzoek inrichten als ontwerpsessie

Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Dat lukt het beste door mensen in het onderzoek een rol te geven. Soms lukt het niet alle belanghebbenden een plek te geven tijdens het onderzoek. Dan komt het aan...

Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

2 okt

Door: Silvia Derom - profiel | Categorie: Inspiratie
Focus of veelheid? Een paradox ontrafeld

“Focus op één ding” “Kies gewoon iets” “Begin iets en maak het af” Focus is dé voorwaarde voor succes. Veelheid is wat afleidt van de focus, waardoor je “van alles een beetje kan, maar niets écht goed”. In deze overtuiging staan...

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

28 sep

Data-analyse samen met een grote groep betrokkenen doen

Praktische methode om tot gedeelde inzichten te komen Als je onderzoek doet in een organisatie, wil je dat mensen leren van het onderzoek. Na afloop mogen meelezen met het rapport kan informatief zijn, maar leidt zelden tot leren. Het leren gaat een stuk gemakkelijker...

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

26 sep

Gespreid Leiderschap in het onderwijs - een kleine inkijk

In hun werk als onderwijsonderzoekers bezoeken Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde regelmatig scholen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. "Ons onderzoek gaat altijd om de vraag hoe een werkomgeving in de school eruitziet die leidt tot verbetering en vernieuwing van het onderwijs en de...
vorige
1 2 3 ... 59 60 61
volgende